آفتاب

دبیرکل ناتو: روسیه نیروهایش را از مرز اوکراین خارج کند

دبیرکل ناتو: روسیه نیروهایش را از مرز اوکراین خارج کند

تهران- ایرنا - دبیرکل ناتو روز پنج شنبه اعلام کرد روسیه باید نیروهایش را از مرز اوکراین به عنوان اولین گام برای آغاز مذاکرات در مورد بحران اوکراین خارج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پراگ، ˈاندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو خاطر نشان کرد حدود 40 هزار نیروی روس در سراسر مرزهای این کشور با اوکراین مستقر شده اند که در حال آموزش نیستند بلکه آماده نبرد هستند.

وی در کنفرانس خبری طی حضور در کشور جمهوری چک که یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، خاطر نشان کرد که هرگونه اقدام نظامی بیشتر توسط روسیه منجر به اعمال تحریم های اقتصادی شدیدتر و پیامدهای جدی علیه مسکو خواهد شد.

از زمان آغاز اعتراض ها در اوکراین که منجر به سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ شد و همچنین تحرکات نظامی روسیه در منطقه کریمه، تنش ها میان غرب و روسیه تشدید شده است.

راسموسن در ادامه افزود: از پراگ این پیام را برای روسیه دارم. شما این انتخاب را دارید که به مقصر نامیده شدن به عنوان عامل ادامه بحران در اوکراین توسط دیگران پایان دهید. همچنین این فرصت را دارید تا به تجمع نیروهایتان در سراسر مرزهای خود با اوکراین پایان دهید و در راستای کاهش تنش ها گام بردارید و در روند مذاکراتی سازنده با هدف حل و فصل بحران اوکراین قرار بگیرید.

وی افزود: اگر روسیه در مورد مذاکره جدی باشد عقب نشینی نیروهای روس از مرزهای اوکراین اولین گام در راستای قرار گرفتن در روند مذاکراتی سازنده خواهد بود. ما تحرکات روسیه در مورد اوکراین را زیر نظر داریم. روسیه به تنش ها در شرق اوکراین دامن می زند و باعث تحریک ناآرامی های مختلف است.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: روسیه در حال استفاده از ارتش خود است تا این را دیکته کند که اوکراین باید به یک کشور فدرال و بی طرف تبدیل شود. این تصمیمی است که فقط باید خود اوکراینی در مورد آن به عنوان یک کشور مستقل تصمیم گیری کنند نه اینکه کشور دیگری این مسئله را به آنها دیکته کند.

دبیرکل ناتو در ادامه خاطر نشان کرد که ائتلاف ناتو در حال بررسی گزینه های نظامی در قبال روسیه نیست و در مسیر دیپلماسی حرکت می کند.

اظهارات دبیرکل ناتو در مورد روسیه در حالی مطرح شده است که نمایندگان روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا قرار است پنج شنبه آینده در ژنو در راستای پایان دادن به بحران اوکراین مذاکره کنند.

راسموسن اخیرا اعلام کرد که ناتو در حال بازنگری توافق نامه همکاری سال 1997 با روسیه است.

این اظهارات دبیرکل ناتو در مورد روسیه همچنین در حالی مطرح شده است که وزارت امور خارجه روسیه روز پنج شنبه با انتشار بیانیه ای ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به سوء استفاده از مساله اوکراین متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: دبیرکل ناتو تلاش می کند از مساله اوکراین و ادعای وجود تهدید خارجی برای انسجام و همبستگی کشورهای عضو این پیمان استفاده کند.

در بیانیه یاد شده با اشاره به اظهارات خصمانه راسموسن علیه روسیه آمده است: اتهامات مکرر دبیر کل ناتو علیه روسیه حاکی از این واقعیت است که ناتو برای انسجام اعضا و تقویت ضرورت موجودیت خود در قرن بیست و یکم تلاش می کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین به اظهارات راسموسن مبنی بر افزایش نظامی گری روسیه اشاره و اعلام کرده است: این ادعا در حالی مطرح می شود که هزینه های نظامی ناتو نصف بودجه نظامی تمام کشورهای جهان را تشکیل می دهد و بودجه نظامی روسیه 10 درصد کل بودجه کشورهای عضو ناتو است.

در ادامه بیانیه اضافه شده است: دبیرکل ناتو از تجدید نظر در همکاری با روسیه و قراردادهای همکاری با این کشور سخن گفته است اما اعضای همین سازمان بدون توجه به مواضع مسکو به لیبی و یوگسلاوی حمله کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین دبیر کل ناتو را به دلیل اظهارات ضدروسی در چند ماه اخیر به پیروی از اصول دوره جنگ سرد متهم کرده است که فقط برای تشدید خصومت با روسیه و معرفی این کشور به عنوان دشمن کشورهای اروپایی تلاش می کند.

مترجمام**9234**1552
کد N216008

وبگردی