آفتاب

کاوشگر هند بیش از نیمی از مسیر به سوی مریخ را طی کرد

کاوشگر هند بیش از نیمی از مسیر به سوی مریخ را طی کرد

دهلی نو - ایرنا - کاوشگر ساخت هند که در ماه دسامبر سال گذشته به فضا پرتاب شد روز پنجشنبه بیش از نیمی از مسیر تعیین شده به مقصد کره مریخ را طی کرد.

به گزارش ایرنا، منابع وابسته به سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کردند این کاوشگر در مسیر از پیش تعیین شده با توجه به مرکز خورشید قرار دارد و در ساعت 9و 50 دقیقه صبح امروز از نقطه میانی مسیر به سوی مریخ عبور کرد.

این مریخ نورد تاکنون 337میلیون کیلومتر در مدار بیضوی به دور خورشید طی کرده است. مدت زمان انتقال و بازگشت پیام به این کاوشگر در زمان حاضر چهار دقیقه و پانزده ثانیه است.

سازمان تحقیقات فضایی هند با استفاده از شبکه ارتباطات فضایی به طور مداوم این مریخ نورد را مورد بررسی قرار می دهد و در گزارش های منتشر شده وضعیت پنج پردازنده علمی موجود در این سفینه را سالم اعلام کرده است.

کاوشگر هند با ماموریت شناسایی گاز متان بر روی سیاره مریخ با موفقیت در ماه دسامبر سال گذشته توسط سازمان تحقیقات فضایی هند در مرکز فضایی ساتش داوان به فضا پرتاب شد.

این پروژه هفتاد میلیون دلاری اولین ماموریت بین سیاره ای هند است و در صورت موفقیت، سازمان تحقیقات فضایی هند چهارمین سازمان فضایی خواهد بود که توانسته پس از برنامه فضایی شوروی، آمریکا و آژانس فضایی اروپا با موفقیت یک فضاپیما را در مدار مریخ قرار دهد.

انتظار می رود فضاپیمای هند در تاریخ 24 سپتامبر سال 2014 وارد مدار مریخ شود.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N216000

وبگردی