آفتاب

خشونت جنسیتی در درگیری ها موضوع نشست کارشناسان صلیب سرخ در نپال

خشونت جنسیتی در درگیری ها موضوع نشست کارشناسان صلیب سرخ در نپال

شرکت کنندگان در پنجمین کنفرانس سالیانه صلیب سرخ در منطقه جنوب آسیا راه های مقابله با خشونت جنسیتی در درگیری های مسلحانه و شرایط پس از درگیری را بررسی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در کاتماندو، پنجمین کنفرانس سالیانه‌ منطقه‌ جنوب آسیا در مورد حقوق بین‌المللی بشردوستانه به طور مشترک توسط دولت نپال و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از تاریخ 8 تا 10 آوریل 2014 (19 تا 21 فرودین 1393) در شهر کاتماندو برگزار می‌شود. کنفرانس امسال در اصل به موضوع خشونت جنسیتی در درگیری‌های مسلحانه و شرایط پس از درگیری می‌پردازد.

این کنفرانس توسط "ناراهاری آچاریا" وزیر امور حقوقی، دادگستری، مجمع قانون اساسی و پارلمانی نپال افتتاح شد و "بش راج شارما" معاون وی ریاست مراسم افتتاحیه را به عهده داشت. تقریبا در حدود 40 مقام عالیرتبه‌ دولتی به نمایندگی از وزارتخانه‌های مختلف کشورهای عضو مجمع همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) و ایران در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.

این همایش فرصتی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آورد تا اطلاعات مربوط به اقدامات اتخاذی دولت‌ها را برای ترویج و پیاده‌سازی حقوق بین‌المللی بشردوستانه و همچنین مبادله پیشرفت‌ها و چالش‌های اخیر را در این منطقه مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 در همین رابطه "دراگانا کوژیک" رئیس نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در نپال گفت: برخی عوامل باعث افزایش میزان آسیب‌پذیری مردان، زنان و کودکان در برابر خشونت جنسیتی در زمان درگیری‌های مسلحانه می‌شوند. به خصوص زنان و کودکان که اغلب در زمان اسارت، مفقودی یا شرکت مردان در درگیری برای مدتی طولانی تنها می‌مانند، بیش‌تر در معرض چنین خشونت‌هایی هستند. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از چنین حقایقی آگاه بوده و بر نیاز به حمایت بیش‌تر قانونی و عملی در این‌گونه موارد تأکید دارد.

کوژیک افزود: خشونت جنسیتی در درگیری‌های مسلحانه پدیده‌ای رایج است، با این حال از نظر شیوع و پیامدهای آن نادیده گرفته شده است. در بسیاری موارد این امر نادیده باقی می‌ماند، چرا که احساس گناه یا شرم، ترس از تلافی‌جویی و یا منع اخلاقی می‌توانند مانع از پا پیش گذاشتن قربانیان شوند.

این کنفرانسِ سالیانه، اولین بار در 2009 در کاتماندو، و پس از آن در بنگلادش، جمهوری مالدیو و بوتان برگزار شده است. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بر مبنای تعهدات این سازمان بر اساس کنوانسیون‌های 1949 ژنو و پروتکل‌های الحاقی به آن‌ها، مروج احترام به حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.

کد N215985

وبگردی