آفتاب
صالحی در نشست خبری:/1/

در عرصه فناوری هسته‌ای چیزی وجود ندارد که ما به دست نیاورده باشیم

در عرصه فناوری هسته‌ای چیزی وجود ندارد که ما به دست نیاورده باشیم

چند سال قبل که با 1+5 مذاکره می‌کردیم، آنها به ما پیشنهاد دادند تا اتاق کنترل تهران را به روز کنیم آن زمان این پیشنهاد برای ما بسیار جذاب بود اما تصمیم گرفتیم که علاوه بر سوخت 20 درصد اتاق کنترل را نیز خودمان به روز کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چیزی در عرصه فناوری هسته‌ای نیست که ما نتوانسته باشیم آن را به دست آوریم، فناوری چیزی است که هرچه تجربه در آن بیشتر شود، بلوغ ما نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری خود پس از بازدید از نمایشگاه آخرین دستاوردهای هسته‌ای و رونمایی از دو دستاورد سازمان انرژی اتمی که عصر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: این روز، یادآور عزت، افتخار و اقتدار ما در عرصه و تعاملات بین‌المللی است و نشان می‌دهد که در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که به عنوان یک کشور مهم در منطقه و دنیا با ما تعامل می‌شود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای جدید فناوری هسته‌ای کشورمان، مرهون روح بلند امام خمینی و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، اظهار داشت: ما مقتدرانه ایستاده‌ایم و در برابر کسانی که خیرخواه ما نیستند، مذاکره می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این روز، روز افتخار ملت است، که توسط فرزندان ایران در سازمان انرژی اتمی رقم خورد و توانستیم جمله «ما می‌توانیم» امام خمینی را تحقق ببخشیم.

صالحی با تاکید بر اینکه چیزی در عرصه فناوری هسته‌ای نیست که ما نتوانسته باشیم آن را به دست آوریم، خاطرنشان کرد: فناوری چیزی است که هرچه تجربه در آن بیشتر شود، بلوغ ما نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از دو دستاورد امروز صنعت هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: تاثیرات این دو دستاورد در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد. وقتی که ما در سال 89 از آژانس برای تامین سوخت 20 درصد راکتور تهران درخواست کردیم آنها استنکاف کردند، و شرط و شروطی گذاشتند که حاکمیت مّلی و عزت ما را خدشه دار می‌کرد و برای همین نظام تصمیم گرفت خود این سوخت 20 درصد را تولید کند و در عین ناباوری شاهد عملکرد قلب راکتور تهران با سوخت‌های 20 درصد داخلی بودیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به راه‌اندازی واحد اتاق کنترل راکتور هسته‌ای تهران، یادآور شد: اتاق کنترل قبلی متعلق به سال 1346 بود، که اگر نمایش داده می‌شد مشاهده می‌کردیم اتاق بسیار قدیمی است.

صالحی افزود: اتاق کنترل امروز تهران مدرن‌ترین اتاق کنترل برای یک راکتور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: چند سال قبل که با 1+5 مذاکره می‌کردیم، آنها به ما پیشنهاد دادند تا اتاق کنترل تهران را به روز کنیم آن زمان این پیشنهاد برای ما بسیار جذاب بود اما تصمیم گرفتیم که علاوه بر سوخت 20 درصد اتاق کنترل را نیز خودمان به روز کنیم.

وی درادامه به راه‌اندازی واحد ایزوتوپ اکسیژن 18 در راکتور تحقیقاتی اراک اشاره کرد و اذعان داشت: ما قبلاً فقط غنی‌سازی می‌کردیم امّا تصمیم گرفته‌ایم در کنار آن ایزوتوپ‌های پایدار را تولید کنیم که کارکردهای بسیاری در صنعت، درمان، و کشاورزی دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هر گرم از ایزوتوپ‌های 18، 170 دلار است، ابراز داشت: البته این فرایند مراحل دیگری دارد، اما ما مرحله اساسی را برداشته‌ایم و لازم است من از ملت ایران، مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری برای این موفقیت تشکر کنم.

کد N214989

وبگردی