آفتاب

پیراهن قرمزهای تایلند با "کیک بوکسینگ" به جنگ مخالفان می‌روند

پیراهن قرمزهای تایلند با "کیک بوکسینگ" به جنگ مخالفان می‌روند

حامیان دولت تایلند موسوم به پیراهن قرمزها در جلسات آموزش دفاع شخصی شرکت می‌کنند تا در درگیری‌ احتمالی با گروه‌های اپوزیسیون توانایی مبارزه تن به تن داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مدتی که معترضان مخالف با دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند، بانکوک را با انسداد مسیرهای اصلی فلج کرده بودند، پیراهن قرمزها برای جلوگیری از درگیری مداخله نکردند.

این در حالی است که با افزایش احتمال عزل یینگلاک از قدرت توسط دادگاه قانون اساسی و کمیسیون ضد فساد تایلند که در حال بررسی اتهامات علیه او هستند، حامیان وی خود را برای راهپیمایی در بانکوک آماده کرده که احتمال افزایش خشونت در این کشور را افزایش می‌دهد.

پس از آنکه تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق و برادر یینگلاک در سال 2006 طی یک کودتا از قدرت عزل شد، فضای سیاسی تایلند متشنج شده است.

هرچند هر دو طرف خشونت را رد کرده و پیراهن قرمزها نیز هدف از برگزاری جلسات "کیک بوکسینگ" را آموزش دفاع شخصی می‌دانند، اما از اواخر سال 2013 تاکنون حداقل 24 تن از جمله چند کودک کشته و 700 تن دیگر نیز در جریان اعتراضات زخمی شده‌اند.

گروه‌های اپوزیسیون گاردهای مسلح برای حفاظت از راهپیمایی خود استخدام کرده‌اند و درگیری مسلحانه نیز گاهی اوقات به وجود آمده است.

در همین راستا مایکل نلسون، مدرس امور جنوب شرقی آسیا در دانشگاه "والایلاک" در جنوب تایلند در این خصوص گفت: شبه‌نظامیان در هر دو طرف درگیر سلاح گردآوری کرده‌اند، اما حوادثی که پیش رو است لزوما به معنی بروز جنگ داخلی نبوده و تنها نوعی اعتراض به همراه درگیری چریکی است.

پیراهن قرمزها خود را مدافعان دموکراسی در تایلند می‌دانند. حزب حکم پوتای یینگلاک در سال 2011 در انتخاباتی که آزاد و منصفانه به نظر می‌رسید، پیروز شد اما با یک اپوزیسیون قوی که متشکل از اقلیت‌های سلطنت‌طلب، افسرهای ارشد نظامی و طبقه متوسط و بالای بانکوک است، روبروست.

معترضان ضد دولتی نیز به نوبه خود دولت را به دلیل فساد و معرفی طرح‌هایی برای به دست آوردن رای، به عدم عملکرد مطابق دموکراسی متهم می‌کنند. سوتهپ تائوگسوبان، رهبر کمیته اصلاحات دموکراتیک خلق اخیرا خطاب به هوادارانش گفت که دادگاه‌های قانونی علیه یینگلاک حکم صادر کنند، او قدرت را به نام مردم در دست خواهد گرفت. وی متعهد شد که یک شورای مردمی را جانشین دولت منتخب کنونی خواهد کرد تا اصلاحاتی را برای مقابله با فساد انجام دهد.

جاتوپورن پرومپان، رهبر جدید پیراهن قرمزها نیز اعلام کرد که تحریکات او مسالمت‌آمیز خواهد بود اما در عین حال متعهد شد که اگر احکام قضایی یینگلاک را از قدرت عزل کنند، با آن مقابله خواهند کرد.

پس از سرنگونی تاکسین، دو نخست‌وزیر دیگر حامی تاکسین نیز با احکام جنجالی دادگاه‌های تایلند از سمتشان برکنار شدند و تحلیلگران معتقدند که یینگلاک نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

جاتوپورن هشدار داد: روزی که یک فرد غیر منتخب نخست‌وزیر تایلند شود، یک مبارزه طولانی مدت آغاز خواهد شد. ما باید به صورت مسالمت‌آمیز مبارزه کنیم و من به شما اطمینان می‌دهم که تعداد حامیان ما چندین برابر بیشتر از آن‌ها خواهد بود.

آخرین باری که پیراهن قرمزها چنین قصدی داشتند، یک مرکز خرید در بانکوک را به مدت دو ماه اشغال کردند که در نهایت با دستور سوتهپ، نخست‌وزیر موقت برای سرکوب آن‌ها و کشته شدن 100 تن همراه شد.

گفته می‌شود که دادگاه‌ها و آژانس‌های مستقل تایلند علیه نظام سیاسی تاکسین مغرضانه حکم می‌دهند و در صورتی که کمیسیون ضد فساد تایلند در هفته‌های پیش رو یینگلاک را به ترک وظیفه متهم کند، وی از سمتش کنار خواهد رفت. یینگلاک اخیرا گفت که با او منصفانه برخورد نشده است.

یکی از پیراهن قرمزهایی که تمرین‌های دفاع شخصی را رهبری می‌کند، در این خصوص گفت: از آنجایی که ما نه می‌توانیم به ارتش اعتماد کنیم و نه پلیس، باید اوضاع را خود در دست بگیریم. ما به رویکرد مسالمت‌آمیز اعتقاد داریم اما به شما اطیمنان می‌دهیم که در صورت نیاز جانمان را نیز فدا خواهیم کرد.

پیراهن قرمزها هفته گذشته اولین راهپیمایی خود در بانکوک پس از نوامبر 2013 را برگزار کردند. تمرینات دفاع شخصی پیراهن قرمزها حدود 24 هزار داوطلب دارد.

ارتش تایلند از 1932 تاکنون 11 بار کودتای نظامی صورت داد و نگرانی‌هایی در خصوص تکرار سناریو نیز وجود دارد.

گفته می‌شود که برخی از حامیان عامه پیراهن قرمزها نسبت به راه حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره با مخالفان خوشبین نیستند.

انتهای پیام

کد N214445

وبگردی