آفتاب

روند ادامه مذاکرات هسته ای ایران و غرب از نگاه رسانه های خارجی

روند ادامه مذاکرات هسته ای ایران و غرب از نگاه رسانه های خارجی

تهران - ایرنا - روند مذاکرات هسته ای نمایندگان ایران با گروه 1+5، همچنان صدر اخبار رسانه های خارجی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش ایرنا، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست ˈمحمد جواد ظریفˈ برای شرکت در مذاکرات ˈوین 3ˈ روز دوشنبه (18 فروردین/7آوریل) عازم کشور اتریش شد.

سومین دور از مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی که از روز سه شنبه در وین آغاز شده، امروز هم ادامه دارد.

این مذاکرات با حضور وزیر امور خارجه ایران و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه برگزار و در حاشیه آن، مذاکرات دو جانبه بین هیاتهای ایران و آمریکا نیز برگزار شد.

در این دور از مذاکرات پیرامون همه مسائل از جمله چهار محور مذاکرات قبلی یعنی رفع تحریم ها، غنی سازی، همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و راکتور آب سنگین اراک بحث و گفتگو شد.

بر اساس توافق نامه هسته ای که ماه نوامبر 2013( آذر 92) به امضا رسید، طرفین باید ظرف شش ماه به توافقی جامع برسند که این مهلت 30 تیر 93 به پایان خواهد رسید.

مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به همراه آلمان، است.

کشورهای غربی خواستار حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران هستند و جمهوری اسلامی در مقابل امیدوار است که تحریم های بین المللی علیه این کشور، به ویژه تحریم های نفتی، از میان برداشته شوند.

رسانه های فارسی زبان خارجی که همواره اخبار مربوط به مذاکرات را بازتاب گسترده ای می دهند، این بار ضمن القای چشم اندازی روشن از پایان این مذاکرات از حساسیت و پیچیدگی این دور از گفتگوهای هسته ای از نظر فنی و سیاسی تاکید داشته، پیشرفت مذاکرات را ملاک میزان تمایل طرفین به حل مساله تفسیر می کنند.



*رسانه های خارجی

یک منبع خبری انگلیسی در عناوینی همچون ˈسومین دور از مذاکرات وین به روز دوم کشیدˈ، ˈظریف در وین: نوشتن توافق نهایی با ۱+۵ را اردیبهشت شروع می کنیمˈ به ارزیابی و بازتاب موضوع پرداخته است.

بی بی سی با شرحی از سابقه این مذاکرات و اسامی روسای هیاتهای اعزامی از سوی کشورهای مذاکره کننده، از اظهارات امیدبخش برخی از چهره های سیاسی در این ارتباط خبر داد.

این شبکه خبری به نقل از ˈعباس عراقچیˈ معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که هیئت مذاکره کننده ایران را نیز رهبری می کند، مذاکرات روز اول از دور سوم را مفید و سازنده و در فضایی خوب توصیف کرد.

بی بی سی با نقل قول هایی رضایتمندی از عراقچی از جمله تمایل دو طرف برای یافتن زمینه های مشترک و یا تلاش برای رفع موانع اجرای توافق ژنو، در عین حال می افزاید: طی روزهای گذشته انتقادهایی در تهران درباره این که توافق ژنو به طور کامل اجرا نشده است و از جمله دارایی های آزادشده ایران را نمی توان به داخل کشور منتقل کرد، مطرح کرده است.

این منبع خبری غربی با اشاره به سخنان وزیر خارجه کشورمان در صفحه فیس بوک خود درباره شام کاری اش با اشتون پیش از آغاز رسمی مذاکرات در وین، ادامه می دهد: دوشنبه شب محمد جواد ظریف در یک شام کاری با کاترین اشتون در وین پیرامون چارچوب از سرگیری گفتگوها و اهمیت احترام متقابل و موضع برابر گفتگو کردند.

بی بی سی در ادامه گزارش خود به سخنان ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا نیز پرداخته و از تلاش وی برای برگزاری جلساتی با کمیته روابط خارجی آن هم برای چندمین بار در ماههای گذشته خبر می دهد.

این منبع خبری بار دیگر با تاکید بر اعتقاد برخی از چهره های سیاسی بین المللی مبنی بر خوش بینی حصول توافق نهایی در حاشیه این گزارش به وظایف ایران در قبال نمایندگان کشورهای طرف مذاکره، همچنین رفع بخشی از تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان می پردازد.

بی بی سی با شرح مفصلی به انتظار قدرت های جهانی از توافق با ایران و محدود سازی فعالیت کشورمان در این زمینه، به نقل از دیپلماتی که نامی از وی ذکر نمی کند، می نویسد: یکی از موضوعات حساس در این گفتگوها تمایل ایران به تحقیقات و ساخت سانتریفوژ سریعتر است؛ فعالیتی که ۱+۵ در توافق ژنو با ادامه آن موافقت کرده بود.

سایت اینترنتی دویچه وله با ابراز امیدواری بیشتری در گزارشی با عنوان ˈآغاز مذاکرات اتمی در وین؛ امیدوارکننده و دشوارˈ به موضوع پرداخته با نگاهی به سابقه و آغاز سومین دور از این مذاکرات می نویسد: دو طرف امیدوارند که این آخرین دور مذاکرات پیش از رسیدن به توافق نهایی باشد، اما در عین حال بر مشکل بودن این دور نیز تاکید دارند.

این منبع خبری آلمانی ادامه می دهد: آغاز نگارش پیش نویس توافق نهایی مستلزم این است که ایران و کشورهای 1+5 بتوانند در این دور از مذاکرات هرچه بیشتر خواست های یکدیگر را در نظر گیرند و امکان حصول آنها را بررسی کنند.

دویچه وله به نقل از یک مقام رسمی دولت آمریکا که نامی از وی ذکر نکرده، از حصول اطمینانی در ارتباط با نگارش متن نهایی توافقنامه میان ایران و غرب خبر داده است.

رادیو بین المللی فرانسه هم با شرحی از سابقه این مذاکرات، می نویسد: جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ امیدوار هستند تا با پیشرفت در مذاکرات هسته ای، ضمن حل مشکلات و مسائل موجود، زمینه برای تدوین پیش نویس توافق نامه نهائی میان ایران و گروه ۱+۵ فراهم شود.

این منبع خبری فرانسوی با تاکید بر اظهار رضایت طرفین مذاکره کننده از پیشرفت دور جدید مذاکرات کارشناسی، به شام کاری دوشنبه شب محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، همچنین گفتگوی آنها در خصوص چارچوب از سرگیری مذاکرات نگاهی گذرا دارد.

شبکه خبری رادیو زمانه در این زمینه به انتشار یادداشتی زیر عنوان ˈظریف و دیپلماسی شام کاری با اشتونˈ، اقدام کرده است.

نویسنده در این یادداشت بیشتر به شام کاری ظریف با اشتون به میزبانی جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

از: مینا غفرانی آذر

ایرانم/7074/1275
کد N214187

وبگردی