آفتاب

به بهانه سفر رییس‌جمهور آذربایجان به تهران

به بهانه سفر رییس‌جمهور آذربایجان به تهران

سفر یک روزه رییس جمهور آذربایجان به تهران نقطه عطفی در گسترش روابط تهران – باکو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمهوری اسلامی ایران در سال 1991 جزو اولین کشورهایی بوده که اقدام به شناسایی استقلال جمهوری آذربایجان کرده و همیشه با دیده دوست و برادر نسبت به آن کشور می نگرد که کمکهای انساندوستانه فراوان ایران به مردم جمهوری آذربایجان از جمله در زمان مناقشه قره باغ ، ناشی از همین نگرش است .

ایران و جمهوری آذربایجان در مجامع جهانی و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، جنبش غیر متعهدها، سازمان اکو و ... همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند.

با توجه به اشتراکات تهران و باکو و پیوندهای عمیق میان دو ملت، ایران از سال 1388 برای مردم جمهوری آذربایجان به طور یک جانبه رژیم لغو روادید برقرار کرده است و شهروندان آن جمهوری برای ورود به ایران نیاز به گرفتن روادید و پرداخت هزینه آن ندارند. ایران سالانه پذیرای حدود یک میلیون شهروند آذربایجانی است که بیشتر برای درمان و تامین مایحتاج خود وارد خاک ایران می شوند.

در نگاه به روابط حدود 23 ساله جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، همیشه شاهد فراز و نشیب ها بوده ایم که ناشی از همان نگرشهای متفاوت به تاریخ و کارشکنی برخی از کشورهای بیگانه از جمله رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا سفر الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان به دعوت حسن روحانی رییس جمهور ایران می تواند نقطه عطفی در روابط دوجانبه در دولت تدبیر و امید باشد و دو کشور باید از فرصت به وجود آمده بهره برداری بهینه کنند. نخستین سفر وی به ایران در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی دراسفند ماه 1383 صورت گرفت که منجر به امضای 4سند همکاری درزمینه های مختلف شد.

با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان خود صادر کننده نفت و گاز است، آنچه از ایران به این کشور صادر می شود، تماما غیر نفتی است. جمهوری آذربایجان وارد کننده مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و ماده اولیه آن (کلینکر) از ایران است. منسوجات، خودرو، محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز از جمله واردات آذربایجان از ایران است.

گسترش این گونه صادرات به جمهوری آذربایجان مستلزم شناسایی هر چه بهتر مراکز دولتی و خصوصی ذیربط در جمهوری آذربایجان و انعقاد قراردادهای بلند مدت با آنها از سویی و ارایه تسهیلات به بازرگانان ایرانی برای صدور کالا به جمهوری آذربایجان است.

هم چنین ایران قابلیت ترانزیت نفت و گاز جمهوری آذربایجان را از طریق خاک خود دارد. از سوی دیگر تکمیل کریدور شمال جنوب و اتصال خط آهن رشت آستارا به خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان، می تواند گام مهمی در گسترش روابط با جمهوری آذربایجان باشد.

انتهای پیام

کد N214033

وبگردی