آفتاب

دولت عراق اعدام تروریستها را قانونی عنوان کرد

دولت عراق اعدام تروریستها را قانونی عنوان کرد

تهران - ایرنا - وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد: اجرای حکم اعدام 169 تروریست در سال 2013 برای انتقام از کشته شدن شش هزار و 973 شهروند بی گناه در حوادث تروریستی اجرا شده و مطابق قانون صورت گرفته اند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ˈالسومریه نیوزˈ، این وزارتخانه در بیانیه ای تاکید کرد که اگر چه شمار محکومین به اعدام در سال 2013 برای سازمان عفو بین الملل رقم زیادی به نظر می رسد، اما شمار بی گناهانی که در خیابان های شهرهای عراق ، بازارها، مساجد و تجمعات مختلف قربانی حوادث تروریستی شده اند، بیش از 40 برابر تعداد احکام اعدام در این سال است. همچنین شمار زخمی ها به استثنای جراحت های سطحی نیز 12 برابر تعداد احکام اعدام بوده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود به خسارت های وارد شده به اموال و موسسات عمومی و خصوصی بر اثر حوادث تروریستی اشاره ای نکرد.

بیانیه وزارت حقوق بشر عراق حاکی است ، در سال 2013 فقط 169 مورد حکم اعدام در مقابل 8693 عملیات تروریستی که 6973 کشته و 2191 زخمی بر جای گذاشت، اجرا شده است.

این بیانیه افزود: محکومین به اعدام به دلیل اقدامات تروریستی خود در سال 2013 محکوم نشده اند، اما اگر ما شمار قربانیان در سال هایی که این مجرمان اقدام به جنایت می کردند با هم جمع کنیم، چه بسا بسیار بیشتر از این تعداد قربانی شده است و اگر 169تروریست اعدام نمی شدند، فقط خدا می داند چند شهروند بی گناه دیگر ممکن است کشته می شدند.

این وزارتخانه افزود: سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمان های بین المللی باید به خاطر داشته باشد افزایش صدور احکام اعدام و اجرای مجازات در عراق بی دلیل صورت نگرفته است. مردم و دولت عراق در برابر جنایت هایی که در حق شان صورت می گیرد، بی گناه هستند و نمی توانند نظام قانونی که اجرای آن واجب است مانند قتل که روزانه دامنگیر شهروندان بی گناه است، نادیده گرفته شود .

بیانیه مذکور افزود: افرادی که در خیابان ها کشته یا زخمی شدند، نه متهم هستند و نه محکوم که مستحق چنین سرنوشتی شوند، اما مانند آنها مقابله به مثل نمی کنیم فقط یادآوری می کنیم که افزایش صدور حکم اعدام و اجرای مجازات با افزایش اقدامات تروریستی وحشیانه که هیچ منطقی ندارد، ارتباط مستقیم دارد.

این بیانیه تاکید کرد: مرتکبان این جنایات به اعمال خود افتخار می کنند و منکر آن نیستند و اصرار به تداوم اعمال جنایتکارانه خود دارند و به نتیجه آن فکر نمی کنند. جنایتکاران اگر در زندان بمانند، آمادگی قتل و مدیریت اعمال جنایتکارانه بیشتری را در عراق پیدا می کنند.

بیانیه وزارت حقوق بشر عراق افزود که چه کاری بدتر از اینگونه اعمال جنایتکارانه است

وزارت حقوق بشر عراق این سووالها را مطرح کرد که آیا راه حل لغو مجازات و یا تعلیق آن است.

این بیانیه افزود: عقل بشر نمی تواند با مجازات اعدام این جنایتکاران مخالفت کند، زیرا ما می خواهیم افراد بی گناه دیگری قربانی این قاتلان در عراق نشوند.

مترجمام** 1453**1651
کد N213915

وبگردی