آفتاب
/گزارش/

سمیر جعجع و سودای ریاست جمهوری لبنان

سمیر جعجع و سودای ریاست جمهوری لبنان

دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در لبنان رو به پایان است. براساس قانون اساسی لبنان، رییس جمهور از میان نامزدهای مسیحی انتخاب شده و باید رای اکثریت اعضای پارلمان را به دست آورد.

در همین راستا حزب نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیه) رییس خود سمیر جعجع را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری معرفی کرده است. این حزب اولین جریان مسیحی لبنانی است که در اقدامی زودهنگام کاندیدای خود را اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، با این حال سمیر جعجع خود بهتر از هر کسی می‌داند که هرگز نمی‌تواند بر کرسی ریاست جمهوری لبنان تکیه بزند. دلایل این امر هم کاملا روشن است:

1- هیچ‌یک از طرف‌های جریان 8 مارس (وابسته به مقاومت) لبنان از کاندیداتوری وی حمایت نخواهند کرد.

2- در میان جریان 14 مارس (وابسته به سعد الحریری) نیز او مخالفان سرسختی دارد و هم رقیبان جدی برای ریاست جمهوری که از جمله آنها امین جمیل (رییس حزب مسیحی کتائب) و پطرس حرب (وزیر کنونی ارتباطات و مخابرات) هستند.

3- جعجع هیچ‌یک از ویژگی‌های نامزد توافقی را در میان دو جناح 8 و 14 مارس ندارد.

4- جعجع حد وسط دو جریان 14 و 8 مارس نیست لذا نمی‌تواند حمایت‌های کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی صاحب نفوذ در لبنان را داشته باشد.

با این اوضاع جعجع پیش از آن که به فکر ریاست جمهوری لبنان باشد تلاش کرده است تا خود را وزنه‌ای انکار ناپذیر در بین 14 مارس و هم پیمانانش نشان دهد و این گمانه زنی وقتی بیشتر آشکار شد که چندی پیش خبر دیدار سعد حریری با میشل عون، رئیس جریان آزاد ملی لبنان و از عناصر اصلی جناح 8 مارس در پاریس منتشر شد؛ دیداری که ناراحتی و نگرانی شدید جعجع را از حزب المستقبل و شخص سعد حریری ایجاد کرد.

سمیر جعجع که 11 سال به اتهام ترور رشید کرامی و برخی عملیات نظامی و ترور علیه رقبای سیاسی‌اش را در زندان سپری و بنا به یک عفو قانونی سوال برانگیز از زندان آزاد شده، همیشه تلاش داشته تا خود را به مثابه یک منجی لبنانی و فرا جناحی معرفی کند اما مواضع صریح و آشکار او علیه مقاومت و اتهام ارتباطات قدیمی‌اش با طرف‌های اسرائیلی در جریان جنگ‌های داخلی 15 ساله لبنان، هیچ شکی برای طرف‌های سیاسی لبنانی ایجاد نمی‌کند که وی برای رسیدن به ریاست جمهوری لبنان آب در هاون می‌کوبد.

از بارزترین مواضع وی و حزب متبوعش در تحولات اخیر لبنان عدم مشارکت در دولت کنونی لبنان به ریاست "تمام سلام" است و البته دلیل او حضور حزب‌الله در این دولت بوده است. اکنون و در سایه کاندیداتوری وی او همانطور که همیشه علاقمند بوده است همچنان در سیبل توجهات سیاسی لبنان بین موافقان و مخالفان قرار گرفته است و همین موضوع در همین مقدار برای او می‌تواند مفید باشد.

فیصل کرامی (فرزند عمر کرامی از چهره‌های سیاسی برجسته اهل سنت لبنان) وزیر سابق ورزش و جوانان لبنان (برادر زاده رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان که در سال 1987 ترور شد) اولین کسی بود که نامزدی سمیر جعجع را به ریشخند گرفت و در موضعی شدیداللحن علیه وی اعلام کرد که کار سیاسی در لبنان به جایی رسیده است که قاتل رشید کرامی امروز جرات پیدا می‌کند و خود را برای ریاست جمهوری نامزد کند. سمیر جعجع در دادگاهی لبنانی به جرم ترور رشید کرامی ابتدا به اعدام و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد. از سویی دیگر ترایسی شمعون(دختر دانی شمعون، رییس سابق حزب مسیحی ملی گرایان آزاد لبنان) نیز همچون فیصل کرامی وارد معرکه ضد سمیر جعجع شده و هم چنان وی را به عنوان متهم اصلی ترور پدرش (دانی شمعون که در 22 اکتبر سال 1990 به همراه همسر و دو فرزندش در منزلش ترور شد) معرفی می‌کند؛ اتهامی که در جریان محاکمه سمیر جعجع از سوی شورای عالی قضایی دادگاه مورد تایید قرار گرفت.

جریان مسیحی "المرده" لبنان به ریاست سلیمان فرنجیه نیز سمیر جعجع را مسئول ترور و قتل طونی فرنجیه، همسر و دخترش (1978) می‌دانند.

همه این واکنش‌ها نشان می‌دهد که پرونده سمیر جعجع نه فقط نزد مسلمانان اهل سنت لبنان بلکه در نزد جامعه مسیحی نیز بسیار قطور است.

هنگامی که رهبر کلیسای مارونی لبنان "بشاره پطرس الراعی" در ویژگی‌های رییس جمهور آتی لبنان از عنوان "رییس قوی دارای اخلاق عالی و نمونه در زندگی و سلوک فردی" استفاده کرد، بسیاری بر این اعتقاد بودند که او با زبان اشاره به سمیر جعجع اعلام می‌کند که وی نمی‌تواند نامزد مورد حمایت کلیسای مارونی لبنان باشد.

انتظار می‌رود که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخاب رییس جمهور از سوی پارلمان، دو جناح 8 و 14 مارس نامزد مورد نظر خویش را به شکل رسمی اعلام کنند و این احتمال وجود دارد معادله‌ای توافقی همچون انتخاب نخست وزیر از میان مشاوره‌های سیاسی دو طرف بیرون آید؛ در غیر این صورت ممکن است لبنان چند وقتی را بدون رییس جمهور پشت سر بگذراند اما در هر حال سمیر جعجع کمترین شانس را در بین نامزدهای احتمالی برای ریاست جمهوری لبنان خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N213754

وبگردی