آفتاب

درخواست چین از اسرائیل برای اتخاذ "تصمیمات شجاعانه" در روند صلح

درخواست چین از اسرائیل برای اتخاذ "تصمیمات شجاعانه" در روند صلح

رئیس‌جمهوری چین در اظهاراتی از رژیم صهیونیستی خواست تا در جدیدترین دور مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها "تصمیماتی شجاعانه" اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که مذاکره‌کنندگان اخیرا یک نشست دیگر مذاکرات صلح فلسطین با اسرائیل را با میانجی‌گری آمریکا به پایان رساندند، اما هیچ نشانی از بروز تحول در این مذاکرات دیده نشد.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین خطاب به شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی که به چین سفرکرده، گفت: در حال حاضر مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به مرحله حساسی وارد شده و فرصت‌ها و همچنین دشواری‌های زیادی وجود دارد.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه چین طی روز سه‌شنبه شی جینپینگ تاکید داشته: پکن امیدوار است اسرائیل تصویر کلی‌تر صلح را در ذهن خود حفظ کرده، خرد راهبردی نشان داده، در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیمات شجاعانه اتخاذ کند و همراه با جامعه بین‌المللی و فلسطینی‌ها به دنبال پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح باشد.

مذاکرات صلح خاورمیانه که در ماه ژوئیه گذشته با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد، چند روز پیش دچار بحران شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که اسرائیل خواهان تعهد فلسطینی‌ها به ادامه مذاکرات فراتر از ضرب‌الاجل 29 آوریل شد و به وعده خود برای آزاد کردن 24 زندانی فلسطینی دیگر عمل نکرد.

سال گذشته میلادی رئیس‌جمهوری چین هم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و هم با محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و از آن‌ها خواسته بود تا مذاکرات را احیا کنند.

رئیس‌جمهوری چین در اظهارات خود به پیشنهاد خاصی برای مذاکرات صلح اشاره نکرد و تنها گفت که پکن به ایفای نقش سازنده خود ادامه خواهد داد.

شی جینپینگ عنوان کرد که مردم چین و یهودیان روابط دوستانه دیرینه‌ای داشتند و در این زمینه به نقش چین در مبارزه با فاشیسم در جریان جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

پکن چندین دهه است که با فلسطینی‌ها روابط نزدیکی دارد اما در سال‌های اخیر تلاش داشته روابطی عادی را نیز با اسرائیل داشته باشد.

انتهای پیام

کد N213637

وبگردی