آفتاب

آمریکا توان هسته ای خود را کاهش می دهد

آمریکا توان هسته ای خود را کاهش می دهد

تهران – ایرنا – آمریکا در راستای اجرای پیمان ˈاستارتˈ منعقد شده با روسیه در چهار سال پیش، در نظر دارد تا تسلیحات و ادوات هسته ای خود را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، سایت روسی ˈراشاتودیˈ روز چهارشنبه گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا روزگذشته (سه شنبه) اعلام کرده شماری از بمب افکن ها، پرتابگرهای مستقر بر روی زیردریایی ها و موشک های بالستیک راهبردی خود را بنا بر توافق دوجانبه ای که پیشتر با روسیه در آوریل 2010 به امضا رسیده است تا سال 2018 میلادی کاهش خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا این موارد را در مجموع شامل 700 مورد از ادوات و تجهیزات نظامی راهبردی هسته ای اعلام کرد.

این موارد شامل 400فروند موشک های بالستیک قاره پیما موسوم به ICBM ، دویست و چهل فروند موشک های قاره پیما که قابلیت پرتاب از زیردریایی ها اتمی آمریکا را دارند (SLBM)،همچنین این کاهش در برگیرنده 60 فروند بمب افکن با قابلیت حمل سلاح هسته ای است ، می شود.

بر پایه این گزارش، پنتاگون اعلام کرد موشک های قاره پیمای موسوم به ˈمینت من -3ˈ (Minuteman III) را از 450 فروند کنونی به 400 فروند خواهد رساند.

وزارت دفاع آمریکا با این حال گفته است سیلوهای زیر زمینی خالی نگاهدارنده 50 فروند از این موشک ها را تخریب نخواهد کرد و آنها را در صورت نیاز و فعال سازی دوباره، همچنان آماده نگاه می دارد.

پنتاگون گزارش داد هزینه نگهدرای از این تعداد سیلوهای خالی از بمب های بالستیک ، طی 5 سال اینده هزینه ای بالغ بر 19 میلیون دلار در برخواهد داشت، موشک های تخلیه شده از این سلیوها نیز در انبارهای هسته ای نگهداری می شوند.

در بخش نیروی دریای آمریکا نیز در مجموع 280 مورد از پرتابگرهای موشک های بالسستیک بر روی زیر دریایی های خود را خواهد کاست.

دربخش نیروی هوایی امریکا نیز60 فروند از 93 فروند از ناوگان بمب افکن های راهبردی خود که شامل بمب افکن های ˈبی- 2ˈ و ˈب-52اچˈ می شود، کاسته خواهد شد.

راشاتودی گزارش داد: منابع آمریکایی اعلام کرده اند که آمریکا درحال حاضر دارای 886 گونه از ادوات و سیستم های راهبردی مرتبط با تسلیحات هسته ای است که این موارد شامل، 96 فروند بمب افکن ˈبی-2ˈ و ˈبی-52ˈ، 454 فروند موشک قاره پیما ˈمینت من-3ˈ و 336 فروند موشک ˈتریدنت -2ˈ با قابلیت پرتاب از زیردریایی است.

بنابر پیمان کاهش تسلیحات هسته ای موسوم به ˈنیو استارتˈ (New START) که در هشتم آوریل سال 2010 میلادی در ˈپراگˈ لهستان بین باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دیمتری مدودف رییس جمهوری وقت روسیه به امضا رسید، قرار شد تا مجموع ادوات و پرتابگرهای راهبردی دو طرف بیش از هشتصد مورد نباشد.

بنابراین پیمان، زرادخانه هسته ای روسیه و آمریکا نیز از ظرفیت دوهزار و دویست کلاهک هسته ای به یکهزار و550 کلاهک هسته ای می بایست کاهش یابد و محدود گردد، هردوطرف توافق کردند تا بمب های بالستیک ICBM و SLBM و دیگر بمب افکن های سنگین خود را به هفتصد فروند رسانند.

راشاتودی گزارش داد: بنابر اعلام اداره کنترل نظامی آمریکا، طرف روسی به تعهدات خود بطور کامل به این پیمان عمل کرده و در حال حاضر روسیه درمجموع 498 مورد از سیستم های نظامی هسته ای شامل بمب افکن های سنگین، موشک های بالستیک ICBM و SLBM را دارا است.

مترجمام **1302** 1064
کد N213483

وبگردی