آفتاب
عفو بین‌الملل خبر داد

تبعیض و خشونت علیه قبایل روما در اروپا

تبعیض و خشونت علیه قبایل روما در اروپا

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به مناسبت روز جهانی قبایل روما اعلام کرد: کشورهای اروپایی از حمایت از مردم اقلیت روما سرباز می‌زنند و در بسیاری موارد خود موجب تبعیض، وحشت و خشونت علیه این مردم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان دال هویسن سرپرست برنامه‌های اروپا و آسیای میانه در عفو بین‌الملل در این باره گفت: در سال‌های اخیر خشونت‌های ضد رومایی در کشورهای اروپایی افزایش بسیاری داشته است، متاسفانه پاسخ دولت‌ها به این پدیده بسیار تاسف‌برانگیز است.

وی ادامه داد: قابل قبول نیست که در کشورهای پیشرفته اروپا جوامع اقلیت روما در شرایط سخت تحت فشار خشونت و حملات غیرانسانی زندگی کنند.

وی همچنین گفت: در اغلب موارد رهبران اروپایی خود واسطه‌ای بودند برای تبعیض علیه رومایی‌ها و خشونت‌هایی که سبب شده این مردم ضد جامعه شناخته شوند. مقامات اروپایی در حالی که در میان عموم مردم این خشونت‌ها را محکوم می‌کنند، اغلب نسبت به آن بی‌توجه هستند و برای مبارزه با آن اقدام موثری بکار نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به وظیفه خود عمل نکرده و اغلب برای چالش کشیدن کشورهای عضو در خصوص تبعیض‌های سیستماتیک علیه قبیله روما قصور کرده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود با عنوان "ما خواستار عدالت هستیم، اروپا از رومایی‌ها در برابر خشونت‌های نژادی محافظت نمی‌کند" به طور مفصل به انگیزه‌های خشونت‌آمیز مقامات اروپایی و بدرفتاری‌های آنها علیه اقلیت روما به‌ویژه در کشورهایی چون فرانسه و یونان پرداخته است.

بر اساس این گزارش در بسیاری از موارد موسسات اجرای قانون در اروپا از حملات نژادی علیه مردم این قبایل جلوگیری نمی‌کنند و این حملات تنفرجویانه اغلب بدون رسیدگی باقی می‌مانند. همچنین این حقیقت که نیروهای پلیس اروپا رویکردی نژادپرستانه علیه مردم روما دارند بیش از آنکه مورد رسیدگی قرار گیرد به آن بی‌توجهی می‌شود.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: اکنون حدود 20 هزار رومایی در فرانسه زندگی می‌کنند و اغلب آنها در شهرک‌هایی غیرقانونی که فاقد خدمات عمومی شامل آب و بهداشت هستند بسر می‌برند؛ این در حالیست که بسیاری از آنها به دلیل تبعیض‌های موجود در کشورهای خودشان به فرانسه پناه آورده‌اند و بسیاری از آنها از خانه‌های خود اخراج می‌شوند و هدف آزار و اذیت‌های پلیس و دیگر شهروندان این کشور قرار می‌گیرند.

علاوه بر این در یونان نیز بین 250 تا 350 هزار رومایی زندگی می‌کنند که با بیشترین میزان تبعیض روبه رو هستند. آن‌ها در این کشور هدف حملات تنفرجویانه از سوی شهروندان و آزار و اذیت‌های نیروهای دولتی قرار می‌گیرند.

عفو بین‌الملل هشدار داد که دولت‌های اروپایی به روش‌های مختلفی مانع حمایت از مردم اقلیت روما می شوند. تبعیض، اخراج‌های اجباری‌، خشونت و عدم دسترسی به امکانات آموزشی تنها برخی از مشکلاتی است که این مردم با آنها روبه‌رو هستند.

این سازمان در پایان از دولت‌ها و اتحادیه اروپا خواست تا به طور موثر و با میل قلبی‌شان با ریشه‌های تبعیض علیه قبایل روما در این قاره مبارزه کنند و به خشونت در این منطقه پایان دهند.

انتهای پیام

کد N213288

وبگردی