آفتاب

حجتی پنج برنامه وزارت جهاد را در زمینه اقتصاد مقاومتی تشریح کرد

حجتی پنج برنامه وزارت جهاد را در زمینه اقتصاد مقاومتی تشریح کرد

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی پنج برنامه این وزارتخانه را در زمینه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در صحن علنی مجلس تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «محمود حجتی» که به منظور توضیح در خصوص برنامه های وزیر کشاورزی در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدامات این وزارتخانه در خصوص مقابله با تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی در صحن علنی مجلس حضور یافته بود ضمن بیان این موارد به سوالات نمایندگان نیز پاسخ داد.

حجتی ارتقای بهره وری و افزایش تولید محصولات راهبردی، برنامه ارتقای بهره وری تولید نهاده های کشاورزی، برنامه ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی، برنامه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و استفاده از منابع خارجی در قالب کشت های فراسرزمینی را پنج برنامه این وزارتخانه در خصوص سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهارداشت: در راستای اجرای این برنامه ها طرح هایی هم ارائه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امکان دستیابی به تراز مثبت غذایی در یک افق 15 ساله وجود دارد اظهارداشت: دستیابی به این هدف به معنای نادیده گرفتن مزیت های نسبی کشور در مناطق مختلف نیست و این طور نیست که به هر شکل ممکن یک محصول را تولید کنیم برنامه وزارت جهاد برون نگری و درونزایی است.

حجتی در ادامه با اشاره به ویژگی های بخش کشاورزی و تفاوت های آن با سایر بخش ها اظهارداشت: این بخش چه در داخل و چه در سایر بخش ها از ارزش افزوده کمتری برخوردار است که به ماهیت آن برمی گردد و در چنین شرایطی باید سرمایه ها به سمت تولید پایه کشاورزی حرکت کند.

وی ریسک پذیری را دومین ویژگی بخش کشاورزی عنوان کرد و با اشاره به مسایل و مشکلاتی همچون بیماری ها، آفات، گرما و سرما اظهارداشت: اگر قرار باشد تولیدکننده را به حال خود رها کنیم نباید انتظار تولید محصولات را از وی داشته باشیم.

به گفته وی به خاطر همین مسایل است که بیمه محصولات بخش کشاورزی بیمه حمایتی است و نه تجاری و امروز باید دید که در سال های اخیر چه اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان این که اگر وضعیت در بخش کشاورزی به همین روال ادامه یابد اتفاقی در مملکت نمی افتد اظهارداشت: امسال برای اولین بار یک ردیف 150 میلیارد تومانی به منظور بیمه محصولات کشاورزی اتفاق افتاده است و از عملکرد این بخش در سال های اخیر هم شما، هم من و هم بهره برداران ناراضی هستیم.

وی اضافه کرد: جرم کشاورزان این است که محصولات اساسی و غذای مردم را تامین می کنند و از طرف دیگر ما به عنوان مسوولین حساس هستیم که مبادا قیمت این محصولات بالا رفته و یا کمبودی ایجاد شود که البته این حق حکومت است که برای تامین غذای مردم حساسیت داشته باشد اما باید هزینه آن حساسیت را هم پرداخت کنیم.

حجتی با تاکید بر این که باید سرمایه گذاری ترجیحی در بخش کشاورزی انجام شود اظهارداشت: طی سال های اخیر حتی یک دلار از منابع فاینانس و بازار سرمایه به بخش کشاورزی نیامده و امروز هم نمی توان این بخش را رها کرد بلکه باید منابع ترجیحی آن را تامین کرد.

خبر در حال تکمیل است.

سیام(3)**2021**9132 ** 1418
کد N213104

وبگردی