آفتاب

الاخبار: نزدیکی ایران و عربستان، لبنان را آرام می کند... سوریه چطور؟

الاخبار: نزدیکی ایران و عربستان، لبنان را آرام می کند... سوریه چطور؟

بیروت - ایرنا – روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: به نظر می رسد ایران و عربستان سعودی برای آرامش امنیتی در لبنان و حتی درباره رییس جمهوری آینده این کشور به توافق رسیده اند اما سئوال این است ، سوریه چطور؟ شرایط آن همچنان پیچیده است اگر بگوییم غیرممکن نیست.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: موفقیت ابتدایی طرح امنیتی در شمال لبنان و قبل از آن تشکیل دولت جدید لبنان، سئوالات زیادی را مطرح کرد از جمله اینکه آیا این موفقیت ها حاصل یک تفاهم داخلی و یا پیامد تحولاتی خارجی است.

این روزنامه سپس به تحلیل این موضوع پرداخت و افزود: براساس اطلاعاتی که الاخبار به آنها دست یافته ، روابط ایران و عربستان سعودی رو به بهبود است و همان تماس های اولیه در خصوص برخی موضوعات مشترک به موفقیت هایی دست یافته است.

الاخبار افزود: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در گفت وگو با روزنامه السفیر سخنی بزرگ و خطیر گفت که به گذشت روزها برای درک آن و آشکار شدن نشانه های آن نیاز است، وی به دقت نقشه حاضر و آمال های آینده در محور وابسته به آن را تشریح کرد و به ویژه زمانی که گفت، نزدیک شدن روابط ایران و عربستان سعودی را به رغم نقش منفی سعودی تایید می کند.

هم زمان با اظهارات دبیرکل حزب الله، « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان از نزدیک شدن زمان بازگشت سفیر عربستان سعودی به لبنان بعداز موفقیت اجرای برنامه امنیتی خبر داد. همه اینها از یک تلاش سیاسی در پشت پرده خبر می دهد که می تواند نتیجه تفاهم ایران و غرب و نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی باشد.

الاخبار نوشت: گفته می شود که ایران و عربستان سعودی تماس هایی اعلام نشده دارند و برخی می گویند که بارها مقامات دو کشور دیدار کرده اند و منافع دو طرف ایجاب می کند که رسانه ای نشود تا فضا کاملا مثبت شود، تهران و ریاض در حال گرفتن نبض یکدیگر هستند که آثار آن در لبنان هویدا شده اما درسوریه تاکنون نه.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: رسیدن پرونده هسته ای ایران به پایان مثبت خود و توقف جنگ در سوریه که دو اولویت ایران در مرحله کنونی است، اگرچه اختلاف نظرهای ایران و سعودی در این دو زمینه همچنان شدید است اما مبارزه با تروریسم یک اولویت همگانی شده است.

« تصمیم سعودی برای قرار دادن اخوان المسلمین در فهرست سازمان های تروریستی، از یک سو در مصر به « عبدالفتاح السیسی» کمک و از سوی دیگر جریان اخوانی در سوریه را تضعیف کرد».

الاخبار تاکید کرد: تشکیل دولت جدید لبنان و توافق بر سر برنامه امنیتی که به ورود ارتش لبنان به مناطق بحرانی باب التبانه شهر شمالی طرابلس( اهل سنت ضد نظام سوریه) و عرسال( پایگاه تروریستی های تکفیری در شرق لبنان) منجر شد، ممکن نبود مگر اینکه این شراط منطقه ای ایجاد شده باشد.

« سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان و هم پیمان اصلی سعودی در لبنان، چندین بار با « جان قهوجی» فرمانده ارتش این کشور تماس برقرار کرده و به ارتش برای اجرای برنامه امنیتی چراغ سبز نشان داده است.

الاخبار نوشت : به نظر می رسد جریان تکفیری تروریستی اکنون در سطح منطقه وجهان به ویژه بعداز تصمیم سعودی برای مبارزه با این جریان و تصمیم های متعدد آمریکا علیه آن در تنگنا قرار گرفته است و در چنین وضعیتی جریان المستقبل لبنان گزینه های زیادی فراروی خود ندیده و حتی رهبری تکفیری ها در لبنان را برای آینده خود بسیار خطرناک دیده است.

دبیرکل حزب الله لبنان هم در گفت وگوی اخیر با السفیر از تصمیم عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم تکفیری استقبال کرد و آن را در بهبود شرایط لبنان موثر دانست.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « ایران و سوریه ، پرونده لبنان را به دبیرکل حزب الله سپرده اند »، اضافه کرد: با تشکیل دولت جدید لبنان در حالی که گروه 14 مارس به ویژه جریان المستقبل برخی وزارتخانه های کلیدی مانند کشور و دادگستری را در اختیار دارد ، این گروه و کشورهای حامی آن یک پیروزی کسب کردند اما حزب الله چندین پیروزی به دست آورد. دشمنان سابق در کنارش در دولت قرار گرفتند ، فتنه از لبنان که می رفت به جنگ مسلحانه داخلی تبدیل شود، دور شد، انفجارهای تروریستی پایان یافت، طرابلس از پایگاه شدن برای تروریست های تکفیری بعداز درتنگنا قرار گرفتن عرسال خارج شد، مسئولان گروه های مسلح و تروریست های لانه کرده در طرابلس تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و مهمتر اینکه همچنان در سوریه با تروریست های تکفیری می جنگد و مسئله سلاح آن از دایره جمع آوری سلاح ها در لبنان خارج شده است.

حزب الله و هم پیمانان آن احساس می کنند که در عرصه راهبردهای بزرگ در منطقه به پیروزی های زیادی دست یافته اند و اینها در سخنان سید حسن نصرالله و « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه و همچنین پیشرفت در پرونده هسته ای ایران نمایان است.

شکی نیست که اوضاع سوریه همچنان خطرناک است اما ارتش سوریه و حزب الله طرح هایی دارند که روز به روز شرایط به نفع آنها در سوریه رقم می خورد و سیطره بر غوطه شرقی و غربی مهمترین آنها است، تروریست های زیادی به هلاکت رسیده و نبردهای القلمون در پایان راه است.

الاخبار ادامه داد : اعلام سید حسن نصرالله مبنی اینکه بشار اسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه نامزد می شود، بسیار مهم است و این هم می تواند بخشی از تفاهم سعودی – ایرانی برای کمک به سوری ها باشد تا به جنگ در این کشور پایان دهند.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: به همین سادگی پرونده های سوریه و لبنان، منتظر پیشرفت در تماس ها و روابط ایران و عربستان سعودی است که البته دو کشور هم بهبود و گشایش در مناسبات نیاز دارند.

به نظر می رسد که لبنان توانسته است استفاده مناسبی از تماس های ایران و عربستان سعودی ببرد و اما تفاهم تهران و ریاض در خصوص سوریه نیاز به یک « معامله بزرگ» دارد و قطر از موضوع مطلع شده و کانال های خود با حزب الله را تقویت کرده است اما تاکنون برای آن نفعی نداشته است شاید ایران ، سوریه و حزب الله احساس می کنند قطر بعداز منزوی شدن در خلیج فارس و مصر نیاز به این روابط دارد.

الاخبار تاکید کرد:گزینه سومی فرار روی منطقه نیست ، یا تفاهم های ایران و عربستان سعودی با حمایتی بین المللی به بحران ها پایان می دهد یا اینکه رویارویی ها ادامه می یابد و این بار شاید در مکان هایی باشد که قبلا از بحران دور بوده اند.

خاورم ** 1324 *1446
کد N213008

وبگردی