آفتاب

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای حضور در نشست اوکراین/کری اعتراضات اخیر را "ساختگی" خواند

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای حضور در نشست اوکراین/کری اعتراضات اخیر را "ساختگی" خواند

اتحادیه اروپا ضمن با اعلام این مساله که آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در چند روز آتی برای مذاکره درباره بحران اوکراین دیداری در سطح وزرا برگزار خواهند کرد، نگاهی اجمالی به روند دیپلماتیک احتمالی در این درگیری را نیز پیشنهاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا اعلام کرد که در این نشست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آندری دشچیتسیا، همتای اوکراینی‌اش شرکت خواهند داشت.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کاترین اشتون به تلاش‌های دیپلماتیک با هدف تسکین وضعیت کنونی اوکراین ادامه می‌دهد. در همین راستا اشتون در چند روز آتی با وزرای امور خارجه آمریکا، فدراسیون روسیه و اوکراین دیدار می‌کند.

یکی از منابع اتحادیه اروپا گفت، جزئیات بیشتر این نشست که قرار است در اروپا برگزار شود، همچنان در حال بررسی است.

یکی دیگر از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت، این بلوک قصد دارد تا یک گروه حمایتی ویژه را برای کمک به اوکراین در راستای باثبات کردن وضعیت اقتصادی و سیاسی متزلزلش تشکیل دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کری و لاوروف روز دوشنبه در مکالمه‌ای تلفنی درباره مذاکرات مستقیم میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌ها صحبت کرده‌اند.

این اطلاعیه اتحادیه اروپا درباره این نشست کمی پس از آن منتشر شد که کری ماموران و نیروهای ویژه روسیه را به ایجاد ناآرامی‌های جدایی‌طلبانه در شرق اوکراین متهم کرده و گفت، مسکو در تلاش است تا برای اقدامی نظامی همانند مساله رخ داده در منطقه کریمه آماده شود.

در همین حال جان کری پیش از برگزاری این نشست با حضور همتای روس خود، اعتراضات اوکراین را "ساختگی" خواند.

وی روز سه‌شنبه در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عمدا دولت موقت اوکراین را متزلزل می‌کند.

کری گفت: آنچه ما از روسیه دیدیم،‌ تلاشی غیرقانونی و نامشروع برای بی‌ثبات کردن تمامیت ارضی اوکراین و ایجاد بحران ساختگی با پرداخت پول در سراسر یک کشور (اوکراین) بود.

انتهای پیام

کد N212948

وبگردی