آفتاب

انتخابات هند - مشارکت خوب درمرحله اول و آغاز مرحله دوم

انتخابات هند - مشارکت خوب درمرحله اول و آغاز مرحله دوم

دهلی نو - ایرنا - شواهد و ابراز نظرهای اولیه ازبرگزاری مرحله اول انتخابات مجلس هند در دو ایالت شمال شرق نشان می دهد بیش از 75 درصد از واجدان شرایط به حوزه های رای گیری رفته اند.

به گزارش ایرنا، برخی رسانه های هند با اشاره به فضای آرام شروع انتخابات 9مرحله ای شانزدهمین دوره مجلس عوام (لوک سابا) می گویند مرحله نخست که از روز دوشنبه این هفته شگل گرفت بدون هرگونه حادثه غیرمترقبه ای برگزار شده است .

این در حالیست که برای نخستین بار در انتخابات مجلس عوام هند مسوولان گزینه ˈهیچکدامˈ را دربرگه های رای گیری و دستگاه های الکترونیکی گنجانده اند.

بدین ترتیب رای دهندگان هندی می توانند با انتخاب گزینه هیچکدام به هیچیک از نامزدها رای ندهند اما در انتخابات شرکت داشته باشند.

کمیسیون انتخابات هند تصمیم گرفته که انتخابات این دوره از مجلس عوام را در 9 مرحله و به مدت یک ماه برگزار کند.

براین اساس در مرحله اول مردم در دو ایالت آسام و تریپورا در شمال شرق این کشور در روز دوشنبه به پای صندوق های رای رفتند.

مرحله دوم انتخابات برای برگزیدن 543 نماینده مجلس عوام هند (لوک سابا) صبح امروز (چهارشنبه) در چهار ایالت شمال و شمال شرق آغاز شد.

انتخابات مرحله دوم در ایالت های آروناچال پرادش، میزورام ، مگالایا و ناگالند و نیمی از مانیپور در شمال شرق برگزار می شود.

انتخابات مجلس عوام هند که در این دوره با ویژگی های سیاسی ، اجتماعی و آماری همراه است در 9مرحله و تا 12ماه می (22 اردیبهشت) ادامه می یابد.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات هند شمارش آراء از 16ماه می (26 اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

یکی از ویژگی های شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند تعداد واجدان شرایط رای دادن است که با افزایش 100 میلیون نفری نسبت به دوره قبل یعنی سال 2009 میلادی به 814 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است .

یکی از حساس ترین مراحل این انتخابات را می توان مرحله سوم آن دانست که روز پنج شنبه 10 آوریل (21 فروردین ماه) مردم پایتخت یعنی دهلی نو به پای صندوق های رای خواهند رفت.

حزب پیروز در انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام دولت آینده هند را نیز تشکیل خواهد داد.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N212844

وبگردی