آفتاب

سه پرسش پیرامون حادثه مرزبانان: چه کسی مقصر بود؟چه کسی نقش اصلی در آزادی داشت؟سرنوشت دانایی فر چه شد؟

سه پرسش پیرامون حادثه مرزبانان: چه کسی مقصر بود؟چه کسی نقش اصلی در آزادی داشت؟سرنوشت دانایی فر چه شد؟

ماجرایی که 17 بهمن سال گذشته آغاز شد، یعنی به گروگان گرفته شدن 5 مرزبان ایرانی ، هنوز و با وجود آزادی این مرزبانان ادامه دارد.

جیش العدل یک گروهک تروریستی در جنوب شرق ایران است و هر از گاهی اقداماتی انجام می دهد که نشان دهد مرزها جنوب شرقی ایران و به خصوص استان سیستان و بلوچستان نا امن است. آخرین اقدام تروریستی آن ها اگرچه با فرجامی بهتر از اقدامات گذشته شان به پایان رسید اما برای نزدیک به دو ماه موضوع رسانه های داخلی و خارجی بسیاری شد.
تا پیش از آزادی 4 گروگان، همه گمان می کردند که با آزادی آن ها و یا نهایتا با بازگرداندن جنازه شهید دانایی فر ماجرا تمام خواهد شد. اما به نظر می رسد این گمانی اشتباه بوده است.
هنوز حواشی این ماجرا ادامه دارد و هنوز پرسش های بدون پاسخ زیادی باقی مانده است. نخست اینکه چرا با وجود اعلام گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر کشته شدن جمشید دانایی فر هنوز مقامات رسمی این مسئله را اعلام نکرده اند؟ سوال دوم اینکه آیا سهل انگاری سربازان هنگام خدمت باعث این ماجرا شده است و یا مسایل دیگری نظیر کمبود امکانات و آموزش نیروهای وظیفه عامل اصلی این حادثه است؟ و سوال آخر اینکه چه عواملی باعث شد تا این ماجرا حد اقل در مورد چهار سرباز باقی مانده ختم به خیر شود و خبر کشته شدن آن ها را نشنیدیم؟
آیا دانایی فر به شهادت رسیده است؟
جیش العدل روز 4 فروردین اعلام کرد که یک نفر از 5 مرزبانی را که به گروگان گرفته است به شهادت رسانده است. این خبر باعث شد تا موجی از ناراحتی برای دانایی فر و نگرانی برای 4 سرباز دیگر در ایران بر انگیخته شود. اما در زمان آزادی مرزبانان تنها 4 نفر از آنان وارد کشور شدند. با این وجود مسئولان وزارت کشور انواع و اقسام تکذیب ها و تردیدها را درباره شهادت این سرباز مطرح کرده اند. اوسط هاشمی  استاندارسیستان و بلوچستان در فسبوکش نوشت که هنوز وضعیت جمشید دانایی فر مشخص نیست. او همچنین گفت که هنوز تردیدهایی درباره شهادت دانایی‌فر وجود دارد. سردار حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: در مورد سرنوشت درجه دار جمشید دانایی فر پیگیری ها همچنان ادامه دارد. رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: رسما شهادت یکی از مرزبانان را تائید نمی‌کنیم. اما مشخص ترین پاسخ را درباره اینکه اگر دانایی فر شهید شده است پس چرا جیش العدل جسدش را تحویل نمی دهد مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان داد که گفت: جیش العدل ادعا می کند که این جنازه را دفن کرده است. این گروه مرزبان ها را در کوه های صعب العبوری در افغانستان تحویل داده اند و بر همین اساس هم ادعا می کنند که توان حمل جنازه را نداشته اند و آن را خاک کرده اند.
مقصر اصلی حادثه چه کسی است؟
وقتی 5 مرزبان به گروگان گرفته شدند علاوه بر موج نفرتی که از گروهک تروریستی جیش العدل به راه افتاد خیلی ها مطرح کردند که چرا باید سربازان وظیفه به مرزبانی اعزام شده اند که توانایی دفاع و حراست از مرزها را ندارند. اما چند روز بعد جیش العدل فیلمی را منتشر کرد که نحوه اسارت مرزبانان را نشان می داد. این فیلم نشان می داد که هیچ یک از مرزبانان بر سر پست خود نبوده اند. اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با بیان اینکه باید ۴ مرزبان آزادشده تنبیه شوند، گفت: تنبیه برای این است که در زمان انجام وظیفه، دیگر این تخلفات تکرار نشود. 
آزادی مرزبانان را مدیون چه کسانی هستیم؟
بعد از آزادی مرزبانان وزیر کشور در بیانیه ای ضمن اعلام این خبر گفت: مجموعه دستگاه های امنیتی ، انتظامی ، دیپلماسی و به ویژه نیروهای از جان گذشته و ایثار گر مرزبانی جمهوری اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان با اقتدار هوشیارانه و درایت و احساس وظیفه کامل ، در تلاشی هماهنگ به دنبال آزادسازی سربازان ربوده شده بودند. تنها از نهادهای رسمی درگیر این موضوع تشکر شده بود. علاوه بر وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه هم  بیانیه های جداگانه ای دادند. در این بیانیه ها هم با وجود آنکه به نقش معتمدان محلی در آزادی این گروگان ها اشاره شده بود اما نامی از کسی برده نشده بود. با این حال بسیاری از مردم مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان را عامل اصلی آزادی گروگان ها می دانستند. این موضوع باعث شد تا علی مطهری نماینده مردم تهران در نطق خود در مجلس نیز نام او را ببرد و بگوید: مولوی عبدالحمید در ماجرای آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده نقش داشت که نباید نقش علمای اهل سنت را نادیده گرفت. داماد مولوی عبدالحمید درراه مذاکره برای آزادی مرزبانان از دنیا رفت.

سید صادق روحانی



کد N212822

وبگردی