آفتاب

کمیسیون اروپا یک گروه حامی اوکراین تشکیل می دهد

کمیسیون اروپا یک گروه حامی اوکراین تشکیل می دهد

تهران - ایرنا - یک مقام کمیسیون اروپا در بروکسل روز سه شنبه اعلام کرد : این کمیسیون در صدد تشکیل یک گروه حامی اوکراین برای کمک به تثبیت اقتصاد و انجام اصلاحات سیاسی در این کشور است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، این گروه که قرار است روز چهارشنبه رسما رونمایی شود از ˈ چندین نفر ˈ تشکیل می شود و انتظار می رود که سرپرستی آن را استفان فویله کمیسر سیاست گسترش و همجواری به عهده گیرد.

این مقام که به شرط عدم افشای هویت خود سخن می گفت، افزود : این کمیسر با مقامات اوکراین برای مشخص ساختن کمک ها و مشارکت لازم برای تثبیت وضعیت اقتصادی و سیاسی و انجام اصلاحات همکاری خواهد کرد. ˈ

وظیفه این گروه هماهنگ ساختن کمک مالی به کی یف از سوی کشورهای عضو و دیگر اعانه دهندگان خواهد بود.

اتحادیه اروپا در ماه مارس با رونمایی یک برنامه کمک وسیع قول داد که کمک های به شکل وام ، اعانه و معاملات تجاری به ارزش 11 میلیارد یورو ( 15 میلیارد دلار ) در اختیار اوکراین قرار دهد.

بروکسل همچنین به کی یف پیشنهاد کاهش قابل ملاحظه تعرفه های گمرکی در تجارت با این بلوک به عنوان بخشی از مزایایی داد که انتظار می رود حدود 500 میلیون یورو ( 60 میلیون دلار ) به نفع اوکراین تمام شود.

صندوق بین المللی پول نیز بنوبه خود یک کمک 14 تا 18 میلیارد دلاری را به طور مشروط اعلام کرد.

حیطه وظایف گروه حامی ممکن است به گرجستان و مولداوی نیز گسترش یابد که قرار است بزودی توافقنامه همیاری با اتحادیه اروپا امضا کنند.

با توجه به این که بحران جاری در اوکراین کماکان مایه نگرانی بروکسل است، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد وضعیت اوکراین صحبت کرد.

جان کری وزیر امورخارجه امریکا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که وی در تلاش برای حل بحران اوکراین باردیگر با لاوروف در جریان سفر هفته آینده اش به اروپا ملاقات خواهد کرد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N212818

وبگردی