آفتاب
راسموسن:

مداخله بیشتر روسیه در اوکراین اشتباهی تاریخی خواهد بود

مداخله بیشتر روسیه در اوکراین اشتباهی تاریخی خواهد بود

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد نقش آفرینی در اعتراضات مناطق شرقی اوکراین به مقامات روسیه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "آندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو، روسیه را از هر گونه اقدام مداخله جویانه در اوکراین برحذر داشت. وی در نشستی که امروز در پاریس برگزار شد با اشاره به اعتراضات اخیر هواداران روسیه در مناطق شرقی اوکراین گفت: تحولات اخیر در این مناطق بسیار نگران کننده است.

وی خطاب به مقامات کرملین گفت: از روسیه می خواهم در این مورد خویشتنداری کند. به گفته راسموسن هر گونه اقدام مداخله جویانه در شرایط کنونی به جای آرامتر کردن اوضاع، به تشدید بحران می انجامد و این مغایر با خواست غرب است.

دبیرکل ناتو در ادامه تاکید کرد: مداخله بیشتر روسیه در اوکراین، اشتباهی تاریخی خواهد بود. بر این اساس مداخله نظامی روسیه در اوکراین پیامدهای سنگینی داشته و ضمن اثرگذاری منفی بر روابط مسکو با غرب، موجب انزوای این کشور می شود. وی همچنین از روسیه خواست نظامیان خود را از مناطق مرزی با اوکراین خارج کند. طبق آمارهای اعلام شده از سوی ناتو در حال حاضر بین 350 تا 400 هزار نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین مستقر هستند. 

راسموسن بر لزوم تقویت توانایی نظامی ناتو در واکنش به اقدامات اخیر روسیه در اوکراین تاکید کرد. روز گذشته نیز "میلوس زمان" رئیس جمهوری چک اعزام احتمالی نظامیان روسیه به خاک اوکراین را خط قرمز در مناسبات غرب و کرملین دانست. وی طی یک گفتگوی رادیویی تاکید کرد: در چنین وضعیتی نه تنها تحریم های شدید علیه روسیه اعمال خواهد شد، بلکه پیمان آتلانتیک شمالی نیز آماده اعزام نظامیان خود به اوکراین می شود.

گفتنی است کشورهای عضو ناتو پیشتر نیز در مورد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه هشدار داده بودند با این حال پس از اعلام نتیجه همه پرسی کریمه که اواخر اسفند ماه برگزار شد، روسیه از پیوستن این منطقه به خاک خود خبر داد.

کد N212663

وبگردی