آفتاب

شکست حزب جدایی‌طلب کبک در انتخابات

شکست حزب جدایی‌طلب کبک در انتخابات

پیروزی حزب لیبرال در انتخابات قانونگذاری ایالت کبک کانادا با شکست حزب جدایی‌طلب و ناکام ماندن طرح استقلال این ایالت همراه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیروزی به لیبرال‌ها که حامیان سرسخت اتحاد کانادا هستند، اجازه می‌دهد تا 18 ماه پس از آنکه به دلیل اتهامات فساد، پس از 9 سال از قدرت کنار رفتند، یک دولت اکثریت تشکیل دهند.

در حالی که 99 درصد از آرا شمرده شده‌ است، لیبرال‌ها با کسب 41/4 درصد از آرا، 70 کرسی از مجمع ملی با 125 کرسی را به دست آورده‌اند. پس از آن حزب جدایی‌طلب "کبکوا" 25/4 درصد از آرا را به خود اختصاص داده و تا 30 کرسی را از آن خود خواهد کرد. حزب ائتلاف برای آینده کبک نیز با رد موضوع حاکمیت با هدف تمرکز بر اقتصاد، 22 کرسی را کسب کرد.

پائولین ماروا، وزیر اول کبک که دولت اقلیت را رهبری می‌کرد، ماه گذشته با امید کسب اکثریت کرسی‌های مجمع ملی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد، اما ترس از استقلال کبک حامیان لیبرال‌ها را افزایش داد که در نهایت به شکست تحقیرآمیز پائولین ماروا منجر شد.

وی به دنبال این بود که با تصویب قانونی جنجالی موسوم به "جدول ارزش‌ها"، کارمندان عمومی را از پوشش حجاب و دیگر نمادهای مذهبی منع کند. وی قصد داشت با این اقدام رای فرانسوی‌ زبان‌های کبک که 80 درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند، به سوی خود جلب کند اما با راهپیمایی گسترده مسلمانان و یهودیان کبک روبه‌رو شد.

در حال حاضر فیلیپ کویار، وزیر اول جدید کبک محسوب شده و استفان هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا نیز از این نتیجه راضی است.

کبک پیش از این دو بار همه‌پرسی استقلال برگزار کرده که آخرین مورد آن در سال 1995 بود و با رای منفی همراه بود.

انتهای پیام

کد N211482

وبگردی