آفتاب

کانادا یک دیپلمات روسیه را اخراج کرد

کانادا یک دیپلمات روسیه را اخراج کرد

تهران- ایرنا- رسانه های کانادا روز سه شنبه از اخراج مخفیانه یک دیپلمات روس ساکن این کشور توسط دولت اوتاوا خبر دادند.

به گزارش روزنامه آمریکایی ˈمونترال گزتˈ، هنوز مشخص نیست دولت کانادا به چه دلیل سرهنگ دوم ˈیوری بزلرˈ معاون وابسته نظامی سفارت روسیه در کانادا را به عنوان عنصر نامطلوب شناخته و به وی یک هفته فرصت داده تا این کشور را ترک کند.

به نوشته این رسانه کانادایی، مشخص نیست آیا این اقدام به تحولات اخیر اوکراین یا اخراج اخیر دیپلمات دیگر روس مرتبط است یا خیر. سفارت روسیه و وزارت خارجه کانادا در این زمینه نظری ابراز نکرده اند.

بر اساس این گزارش، بزلر از حدود یک سال قبل معاون وابسته نظامی سفارت روسیه در اوتاوا و یکی از سه افسر روس بود که در خارج از سفارتخانه، ماموریت خود را انجام می داد.

اخراج وی از کانادا در حالی صورت می گیرد که تنش ها بین روسیه و غرب بر سر تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تشدید شده است.

کانادا یک ماه قبل و به دلیل تعلیق همکاری های نظامی بین دو کشور، 9 افسر پلیس روس را به نشانه مخالفت با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و استقرار نیروهای روس در مرزهای اوکراین اخراج کرد.

افسران روس که اخراج شده اند بر خلاف بزلر مسئولیت آموزش نیروهای کانادایی را برعهده داشته اند و به عنوان دیپلمات در کانادا فعالیت نمی کردند.

ˈجان بیرزˈ وزیر امور خارجه کانادا روز گذشته (دوشنبه) با صدور بیانیه ای روسیه را به اقدامات تحریک آمیز در شبه جزیره کریمه و دیگر شهرهای اوکراین متهم کرد و به مسکو در مورد دخالت در امور داخلی اوکراین هشدار داد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که معترضان طرفدار روسیه کنترل اماکن و بناهای مهم را در چند شهر شرق اوکراین از جمله ˈخارکفˈ، ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ در دست گرفتند.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N211437

وبگردی