آفتاب

بان کی‌مون: جامعه جهانی همچنان از قتل‌عام رواندا شرمگین است

بان کی‌مون: جامعه جهانی همچنان از قتل‌عام رواندا شرمگین است

دبیرکل سازمان ملل گفت، جامعه جهانی هنوز از ناکامی در انجام اقدامی مناسب در قبال قتل‌عام 20 سال قبل در رواندا شرمگین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد نسل‌کشی رواندا در 1994 میلادی گفت: بسیاری از پرسنل سازمان ملل و سایرین شجاعت زائدالوصفی از خود نشان دادند، اما می‌توانستیم بیشتر فعالیت کنیم. ما باید بیشتر از آن اقدام می‌کردیم. سربازان در رواندا زمانی که وجودشان ضرورت داشت، عقب‌نشینی کردند. یک سال بعد در سربرنیتسا مناطقی که خطر وجود داشت، از سوی سازمان ملل امن اعلام شد؛ مناطقی که افراد بیگناه در آن رها شدند تا قتل‌عام شوند. این شرمساری از نسلی به نسل دیگر ادامه دارد.

وی افزود: در این قتل‌عام دست‌کم 800 هزار تن که اکثرا قومیت توتسی بودند، در یک برهه زمانی 100 روزه کشته شدند. این یکی از تاریک‌ترین فصل‌ها در تاریخ بشریت بود.

بان کی‌مون در ادامه سخنرانی‌اش گفت: امروز، سوریه در آتش جنگ داخلی می‌سوزد و جمهوری آفریقای مرکزی درگیر ناآرامی است، اما جهان تاکنون به این مشکلات و درگیری‌ها به صورت کامل رسیدگی نکرده و درگیر دودستگی است. اما پیشرفت‌هایی هم در داخل دولت‌ها حاصل شده است. جرایم مربوط به اقدامات دیکتاتوری و مستبدانه دیگر یک موضوع داخلی نیست و رهبران و جنگ‌طلبان نه تنها در داخل کشورهایشان بلکه از جانب جامعه بین‌الملل تحت پیگرد هستند.

سازمان ملل به خاطر تعلل در پرداختن به مساله قتل‌عام 1994 رواندا و عقب‌نشینی سربازان از این کشور پیش از حصول نتیجه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: این نهاد بین‌المللی روش خود را پس از این نسل‌کشی و انتقادهای مطرح شده تغییر داده است. من به تمامی نمایندگان سازمان ملل در سراسر جهان پیام خود را اعلام کرده‌ام؛ زمانی که شما مردم را در خطر وقوع جرایم مستبدانه می‌بینند، منتظر دستور از جانب مقام‌های بالاتر نمانید. اقدام کنید.

انتهای پیام

کد N211343

وبگردی