آفتاب

روسیه از حضور آمریکایی ها در سرکوب معترضان اوکراین ابراز نگرانی کرد

روسیه از حضور آمریکایی ها در سرکوب معترضان اوکراین ابراز نگرانی کرد

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از حضور مزدوران آمریکایی در میان نیروهای اعزامی کی یف برای سرکوبی اعتراضات مناطق جنوب شرقی این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، بیانیه وزارت خارجه روسیه در صفحه این وزارتخانه در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شده و در آن خواستار توقف همه تدارکات نظامی اوکراین برای سرکوب معترضان در مناطق جنوب شرق این کشور شده است.

در بیانیه یادآوری شده است: برای عملیات سرکوبی معترضان در دونتسک و لوگانسک، واحدهای نیروی داخلی وزارت کشور و گارد ملی اوکراین با شرکت اعضای جنبش افراط گرای ˈجناح راستˈ اعزام شده اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین از شرکت مزدوران آمریکایی از شرکت خصوصی ˈگری استونˈ که با لباس فرم نیروهای واحد ویژه ضدشورش ˈسوکولˈ برای شرکت در عملیات سرکوبی معترضان به مناطق جنوب شرق این کشور اعزام شده اند ابراز نگرانی کرده است.

ˈاین افراد دستور گرفته اند با استفاده از زور اعتراضات در جنوب شرق اوکراین را سرکوب کنند.

وزارت خارجه روسیه هشدار داده است شرکت کنندگان در این عملیات سرکوب، با تهدید شهروندان اوکراینی و نقض حقوق آنها مسئولیت سنگینی را بر دوش می گیرند و این مساله عواقب وخیمی برای آنها به همراه خواهد داشت.

پارلمان استان دونتسک روز دوشنبه به جدایی این منطقه از اوکراین رای داد و تظاهرکنندگان در خارکف هم استقلال این منطقه را از کی یف اعلام کرده اند.

در لوگانسک هم روز دوشنبه ساختمان سازمان امنیت این استان تحت کنترل معترضان طرفدار روسیه درآمد.

آلکساندر تورچینوف رییس جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه در پیامی تلویزیونی خواستار تشدید مجازات جدایی طلبی در این کشور شد.

تورچینوف خطاب مردم این کشور گفت: ستاد ضدبحران در اوکراین تشکیل شده است و مجازات اقدامات جدایی طلبانه تشدید می شود.

وی اضافه کرد: علیه کسانی که سلاح به دست گرفته اند عملیات ضدتروریستی انجام خواهد گرفت.

رییس جمهوری موقت اوکراین با بیان این که تدابیر امنیتی برای محافظت از مرزهای شرقی اوکراین به عمل آمده است، اظهار داشت: با توجه به رفتار خنثی از طرف سازمان های امنیتی برخی مناطق اوکراین، نیروهای امنیتی اضافی به این مناطق از نقاط دیگر اوکراین اعزام خواهد شد.

اروپام/2242**518** 1337
کد N210836

وبگردی