آفتاب
سفیر ایران در سازمان ملل متحد مطرح کرد

صهیونیست‌ها تنها مانع طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

صهیونیست‌ها تنها مانع طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

سفیر کشورمان در سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی را تنها مانع اصلی تحقق طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد و محو کامل زرادخانه اتمی این رژیم و پیوستن بی‌قید و شرط آن به معاهده ان.پی.تی را خواستار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) غلامحسین دهقانی در نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح با تاکید بر ضرورت تسریع تلاش‌های جهانی درباره ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌ای افزود: نشست عالیرتبه شهریور گذشته مجمع عمومی درباره خلع سلاح هسته‌ای شرایط مساعدی را برای ثمر بخش بودن این تلاش‌ها فراهم کرده است.

وی با اشاره به حمایت گسترده کشورهای مختلف جهان از موضوع خلع سلاح هسته‌ای در نشست یاد شده گفت: این حمایت همه‌جانبه نشان می‌دهد مطالبات درباره خلع سلاح هسته‌ای تا چه اندازه قوی و ریشه‌دار است و این موضوع همچنان نخستین اولویت جامعه جهانی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قطعنامه شهریور گذشته مجمع عمومی درباره خلع سلاح هسته‌ای که جنبش عدم تعهد آن را ارائه و پیشنهادهای رئیس‌جمهور کشورمان را نیز در آن لحاظ کرده بود، گفت: این طرح سه بندی بهترین روش برای عاری‌سازی جهان از سلاح‌های هسته‌ای است.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: فقدان اراده سیاسی از سوی برخی دولت ها، مانع تحقق ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای است و کمیسیون خلع سلاح برای رفع این مانع وظیفه‌ای خطیر و مهم برعهده دارد.

وی گفت: با وجود خواست جامعه جهانی برای عاری‌سازی جهان از سلاح‌های هسته‌ای همچنان شاهد مواضع بدون انعطاف برخی از اعضا بویژه کشورهای هسته‌ای در مقابل تحقق این طرح هستیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای می‌خواهد به خواست جامعه جهانی احترام گذارند و به مسئولیت‌های خود برای تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای عمل کنند.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به برنامه برخی از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود یادآور شد: نابودی محدود سلاح‌های هسته‌ای به هیچ وجه اهداف طرح جهان بدون سلاح‌های هسته‌ای را محقق نخواهد کرد.

وی بر تحقق حق مسلم کشورها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد و افزود: کشورها در برخورداری ازچرخه کامل ملی سوخت هسته‌ای و دسترسی کامل به فن‌آوری، مواد و تجهیزات هسته‌ای در زمینه استفاده صلح‌آمیز از این انرژی دارای حقی ذاتی هستند.

وی با یادآوری ممانعت رژیم صهیونیستی از برگزاری کنفرانس خاورمیانه ای بدون سلاح‌های هسته‌ای در سال 2012 میلادی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر اصلی طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، همچنان به تلاش‌های مجدانه خود برای تحقق آن ادامه خواهد داد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پایان تاکید کرد: به همین منظور اسرائیل باید وادار شود که هم در کنفرانس مربوطه شرکت کند و هم علاوه بر پیوستن به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، همه تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد.

انتهای پیام

کد N210525

وبگردی