آفتاب
دبیرکل حزب الله لبنان 1/2

انتخاب رییس جمهوری لبنان/ نگاه ایران، سوریه ،عربستان و قدرت های بزرگ و نقش کلیدی عوامل داخلی

انتخاب رییس جمهوری لبنان/ نگاه ایران، سوریه ،عربستان و قدرت های بزرگ و نقش کلیدی عوامل داخلی

بیروت – ایرنا- « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی « السفیر» ضمن بررسی نگاه ایران ، سوریه ، عربستان و قدرت های بزرگ به انتخابات رییس جمهوری جدید لبنان بر نقش کلیدی عناصر و عوامل داخلی در انتخابات سال 2014 این کشور نسبت به دوره های گذشته تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در یک گفت وگوی مفصل دیدگاه های دبیرکل حزب الله لبنان را در باره مسائل داخلی و خارجی را جویا شد که بخش اول آن دیروز(دوشنبه ) منتشر شد و بخش دوم و آخر آن امروز(سه شنبه) منتشر شده است.



** نامزد مورد نظر حزب الله بزودی معرفی می شود

سید حسن نصرالله تاکید کرد که حزب الله نامزد مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری را که به او رای خواهد داد و از نامزدیش دفاع خواهد کرد، تعیین کرده است اما برای اعلام نام او منتظر وقت مناسب و هماهنگی در چارچوب « تیم سیاسی » خود است.

وی در باره نامزدی «سمیر جعجع »رییس حزب نیروهای لبنانی گفت که فارغ از ارزیابی ما از مواضع ، شخصیت ، اهداف و اقدامات سیاسی دکتر جعجع و همچنین فارغ از ارزیابی ما از هر نامزد مورد تایید گروه 14 مارس، طبیعی و منطقی است که از نامزد خود حمایت کنیم که تمایل داریم برای تحقق منافع ملی بزرگ، رییس جمهوری آینده لبنان شود.

درمقابل ما یک فرصت واقعی برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان و برای موفقیت انتخابات ریاست جمهوری براساس یک تصمیم ملی و داخلی وجود دارد و می توانیم بیش از گذشته بر عناصر و عوامل داخلی موثر و کلیدی تکیه کنیم.

اگر یک رییس جمهوری با اکثریت مطلوب آرا انتخاب شود و فضا برای حمایت از او فراهم شود، امور لبنان در مسیری درست حل وفصل خواهد شد.



** خلاء سیاسی درهای لبنان را برروی دخالت خارجی باز می کند

اختلافات نیروهای سیاسی در باره شخصیت رییس جمهوری آینده و مهلت انتخاب او طبیعی و قانونی است اما خلاء سیاسی درهای لبنان را بر دخالت های بین المللی و منطقه ای می گشاید.

اگر نیروهای سیاسی و فراکسیون های پارلمانی نتوانند از الان تا 25 ماه مه ( اوایل خردادماه) رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند، بعداز این تاریخ هر روز ، هر ساعت و هر دقیقه فشارها براین گروه ها افزایش می یابد و برخی مسیحیان لبنان به عنوان مسئول انتخاب نشدن رییس جمهوری مجبور می شوند ، پاسخگو باشند.

تاکنون نشانه هایی درمواضع برخی کشورهای بزرگ برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری لبنان و تایید یک شخص خاص دیده نشده است اما اهتمام ما در لبنان برقراری امنیت و ثبات و موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و این مردم و نمایندگان مردم لبنان هستند که رییس جمهوری جدید را انتخاب می کنند.

شاید علت عدم مداخله آنها تاکنون مشغول بودن به مسائل دیگر و کشورهای دیگر باشد.

درسطح منطقه ای بیشتر کشورها مانند مصر سرگرم مسائل و مشکلات داخلی خود هستند و فرصت مداخله ندارند.

در خصوص سوریه ، «بشار اسد » رییس جمهوری این کشورر به روشنی گفت که ما به رویکرد رییس جمهوری جدید لبنان اهتمام داریم و این نگاهی درست است.

معتقد نیستم که رهبری سوریه در این مرحله قصد مداخله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را داشته باشد زیرا درگیر نبردی سرنوشت ساز است.

اما معتقدم که عربستان سعودی بزودی وارد مرحله انتخاب شخص رییس جمهوری آینده لبنان خواهد شود.



** نگاه ایران

جمهوری اسلامی ایران در گذشته هیچ دخالتی در انتخاب رییس جمهوری لبنان نداشته است و اکنون هم اگر از مقامات ایرانی در این باره سئوال شود، می گویند موضوع داخلی است و مردم لبنان باید تصمیم بگیرند.

معتقدم که ایران وارد مرحله انتخاب شخص رییس جمهوری لبنان نمی شود اما قطعا برای تهران هم مهم است که رییس جمهوری جدید لبنان چه کسی است و ویژگی هایی مطلوب و قانع کننده را داشته باشد و این موضوع در خصوص همه کشورهای دوست لبنان صادق است.

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سئوال ، نظر سنجی اخیر بکرکی « مقر مسیحیان مارونی لبنان» و همینطور دیگر نظرسنجی ها نشان می دهد که ژنرال «میشل عون» در جایگاه اول بین لبنانی ها و مسیحیان قرار دارد، نظر شما چیست؟ گفت: حزب الله از نامزدی که قوی و در میان مسیحیان لبنان جایگاهی بالا داشته باشد، حمایت می کند و اگر نامزدی چنین شرایطی دارد باید به این نتیجه احترام گذاشت.

وی در پاسخ به این سئوال که گروه 8 و 14 مارس در مجلس نمایندگان دارای قدرت کامل تعیین کننده نیستند راه خروج از این تنگنا برای انتخاب رییس جمهوری جدید چیست؟ اظهار داشت: نیاز به یک توافق سیاسی قوی داریم اگر به اجماع دست نیابیم.

** حمایت حزب الله از برنامه امنیتی

دبیرکل حزب الله لبنان در باره اجرای برنامه امنیتی که اکنون در این کشور در حال اجرا است، گفت : این برنامه از حمایت اغلب گروه های سیاسی برخوردار است اما در گذشته با مشکلاتی در تصمیم گیری سیاسی مواجه بود.

این بار فرق می کند ویکی از دلالی اساسی اتخاذ تصمیم بزرگ برای این برنامه بازگشت تیم دیگر به قدرت است و آنها (گروه 14 مارس )تا زمانیکه خارج قدرت بودند با این برنامه امنیتی موافقت نمی کردند و حتی ممکن بود مانع اجرای آن شوند.

ما همواره خواستار وحامی مشارکت تیم سیاسی رقیب خود در دولت بوده ایم اما آنها گزینه های دیگر را ترجیح داده اند.

دولت جدید که اغلب گروه های سیاسی در آن مشارکت دارند می تواند به موفقیت های بزرگ هرچند آهسته از جمله در خصوص امنیت لبنان دست یابد.



** نقش تصمیم اخیر عربستان در برنامه امنتیی لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تصمیم عربستان سعودی برای برخورد با گروه های تروریستی کمک بزرگی به اجرای برنامه امنیتی در لبنان کرد و گروه سیاسی را که اکنون در دولت حضور یافته است، ترغیب کرد در این برنامه مشارکت جدی داشته باشد و با آن موافقت و برای ارتش پوشش مناسب بویژه در طرابلس ایجاد کند.

معتقدم که این تصمیم عربستان سعودی در اجرای برنامه امنیتی لبنان تاثیر داشته است.

اجرای برنامه امنیتی برای لبنان از جمله طرابلس و بقاع در همه عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی بسیار مهم و مورد تاکید است

برنامه امنیتی دولت در شمال و بقاع لبنان مثبت است و نباید به اقدامات امنیتی و قضایی اکتفا کرد بلکه باید طرح های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعیی و توسعه همه جانبه را مدنظر قرار دارد و همزمان برای آشتی واقعی میان جریان ها و گرایش های سیاسی اقدام کرد.



** احکام قضایی متناسب نیست

سید حسن نصرالله اظهار داشت که احکام قضایی برای بازداشت ها و برخورد با عوامل اصلی درگیری های مسلحانه و ناامنی ها در طرابلس و مناطق دیگر لبنان « متوازن» نیست و آن را پیگیری و برای حل آنها در زمان مناسب اقدام می کنیم.



** برای گفت وگو با جریان المستقبل مشکلی نداریم

دبیرکل حزب الله لبنان خاظرنشان کرد: حزب الله برای گفت وگو با همه گروه های سیاسی از جمله جریان المستقبل مشکلی نداشته است و اکنون در دولت و مجلس هم برای حل مشکلات لبنان ازجمله افزایش حقوق و اجرای برنامه امنیتی گفت وگوها و همکاری ها جریان دارد.

ما هیچ مشکلی با گفت وگوهای سیاسی و گشودن کانال های ارتباطی با هر طرفی حتی جریان المستقبل نداریم.

هر گامی برای برقراری ثبات و آرامش و فراهم کردن شرایط برای آشتی ها در لبنان بسیار مهم است و مشکلی برای گشودن کانال های ارتباط حتی با « جریان المستقبل» وجود ندارد.

ما نمی خواهیم هیچ طرفی را به عنوان مسئول قطع گفت وگوها در سالهای اخیر معرفی کنیم.

قطع گفت وگوها در گذشته نتیجه اختلافات در باره دولت سعد حریری بود و بسته به شرایط و ظرفیت های آن زمان طبیعی هم بود اما نمی خواهیم مسئولیت را برعهده طرفی بیاندازیم.

دبیرکل حزب الله با تاکید به اینکه « تحریم گفت وگو های ملی اخیر با گذشته فرق دارد»، تصریح کرد: ما الان در دولت حتی اگر به ریاست « میشل سلیمان» رییس جمهوری برگزار شود ، شرکت می کنیم اما گفت وگوهای ملی برای تعیین راهبرد دفاعی لبنان فرق می کند و شرایط با قطع گفت وگوها در گذشته هم متفاوت است.

علت تحریم گفت وگوهای اخیر ، مواضع اخیر میشل سلیمان بویژه در چند هفته اخیر بود و معتقدم که وی شرایط اداره جلسات گفت وگوهای ملی را برای بررسی یک موضوع بسیار مهم از دست داد بویژه زمانیکه اظهارات نامناسبی در خصوص معادله « ارتش، مردم و مقاومت» کرد.



** هیچ ارتباط دو جانبه ای بین حزب الله ومیشل سلیمان وجود ندارد

سید حسن نصرالله در پاسخ به کسانی که مدعی هستند حزب الله رعایت جایگاه ریاست جمهوری لبنان را در چارچوب اتخاذ موضع در قبال سخنان میشل سلیمان رییس جمهوری این کشور نکرده است، گفت: ما از اظهارات ومواضع اخیر میشل سلیمان به عنوان رییس جمهوری در باره مقاومت و مسائل دیگر انتقاد کرده و هیچ تعرضی به جایگاه ریاست جمهوری نکرده ایم.

در بیانیه ما تاکید شده بود که «با احترام و ارزش برای جایگاه ریاست جمهوری» و البته این حق ما بود که به سخنان میشل سلیمان انتقاد کنیم.

اگر به تاریخ مراجعه کنید خواهید دید که گروه 14 مارس انتقادات بسیار شدیدتر و تندتری را از میشل سلیمان کرده است.

اکنون حزب الله هیچ تماس دوجانبه ای رابا میشل سلیمان به عنوان رییس جمهوری ندارد.

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش، برخی این مواضع میشل سلیمان را با مخالفت حزب الله با تمدید دوره او مرتبط دانسته اند، آیا صحیح است؟ اظهارداشت: این یکی از احتمالات مطرح است اما من اطلاعات خاصی در این باره ندارم و حکمی در این باره نمی دهم.

حزب الله موضع خود را در باره تمدید دوره ریاست جمهوری بطور علنی مطرح نکرده بود اما به برخی دوستان اعلام کرده بودیم که موافق با تمدید دوره میشل سلیمان نیستیم.



** با اصل تمدید مخالف نیستیم

حزب الله با اصل تمدید مخالف نیست چنانچه در دوره های گذشته بسته به شرایط سیاسی و امنیتی مانند دوران ریاست جمهوری الیاس هراوی و امیل لحود موضع منفی اتخاذ نکرد و حتی تمدید دوره کنونی مجلس نمایندگان را هم تایید کردیم.

بله می گوییم که شرایط برای رفتن به سوی تمدید دوره میشل سلیمان مناسب نیست و از سوی دیگر عملکرد و مواضع او هم ما را از موافقت با تمدید دور کرده است.

موضع حزب الله در باره عدم تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» قطعی و نهایی است و تهدید به خلاء سیاسی برای ترساندن لبنانی ها جایز نیست و بکرکی( مقر مسیحیان مارونی لبنان) پیشتاز انتخاب رییس جمهوری جدید است.

ادامه دارد ...

خاورم ** 1324
کد N210486

وبگردی