آفتاب

عضو بنیاد باران: در اجرای هدفمندی، دولت و مردم به یکدیگر اعتماد کنند

عضو بنیاد باران: در اجرای هدفمندی، دولت و مردم به یکدیگر اعتماد کنند

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "مردم تجربه خوبی از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها ندارند"، گفت: برای اجرای مرحله دوم هدفمندی، دولت و مردم باید به یکدیگر اعتماد کنند.

محمود زمانی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها نه قانون و نه هدفمندی اجرا نشد"، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقشار ضعیف جامعه با فشار اقتصادی زیادی مواجه شدند.

وی افزود: از طرفی با توزیع منابع مالی میان همه اقشار این انتظار برای همه شکل گرفت که همه باید یارانه نقدی را دریافت کنند؛ بنابراین در این مرحله حذف دهک‌هایی از جامعه بسیار سخت خواهد بود. اکنون دولت با دو مشکل مواجه است؛ مشکل اول به عوارض ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی باز می‌گردد زیرا مرحله دوم هدفمندی تاثیراتی را بر اقتصاد و معیشت مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیر خواهد داشت. مشکل دیگر به تصحیح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بازمی‌گردد زیرا اکنون این انتظار ایجاد شده که همه باید پول نقد دریافت کنند.

باید مردم را مجاب کرد که یارانه‌ها باید به اقشار نیازمند تعلق بگیرد

استاندار استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری در دولت اصلاحات با بیان اینکه "اقتصادانان بر لزوم اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده‌اند"، اظهار کرد: باید مردم را مجاب کرد که یارانه‌ها باید به اقشار نیازمند تعلق بگیرد تا بدین‌وسیله دست دولت باز باشد تا بتواند کارهای اساسی انجام دهد و به بخش سلامت،‌ بهداشت‌، آموزش و تولید رسیدگی بیشتری داشته باشد.

این عضو بنیاد باران همچنین با بیان اینکه "دولت در کار اطلاع‌رسانی تاکنون به خوبی عمل نکرده است"، خاطرنشان کرد: همه بخش‌های اقتصادی و غیراقتصادی دولت باید به میدان بیایند و مردمی را که به یارانه نیاز ندارد، از دریافت یارانه منصرف کنند. مردم ما هم نشان دادند که با هم همبستگی زیادی دارند و ما این همبستگی را در گروگانگیری مرزبانان کشور به خوبی مشاهده کردیم، پس دولت باید به دنبال اقناع مردم و ایجاد همبستگی ملی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد.

مردم به دولت اعتماد کنند و دولت هم پاسخ اعتماد مردم را بدهد

زمانی قمی با بیان اینکه "دولت هم باید پاسخ اعتماد مردم را بدهد"، گفت: در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، هم دولت و هم مردم وظایف خاص خود را دارند. مردم باید با دولت همراهی کنند و دولت هم باید قوانین هدفمندی را به خوبی اجرا کند تا منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها صرف توسعه کشور شود. البته دولت هم باید به اقشار آسیب‌پذیر توجه بیشتری داشته باشد، زیرا اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر این اقشار فشار بیشتری را وارد می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان، با اشاره به نقش رسانه‌ها در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: مطبوعات، صدا و سیما، آموزش و پرورش،‌ دانشگاهیان،‌ چهره‌های خوشنام اقتصادی و شخصیت‌های مرجع باید به میدان بیایند و با توجیه و اقناع مردم به دولت کمک کنند.

انتهای پیام

کد N210473

وبگردی