آفتاب

هیگ: روسیه از مداخله در مسائل اوکراین خودداری کند

هیگ: روسیه از مداخله در مسائل اوکراین خودداری کند

وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی به اظهار نظر درخصوص سالگرد نسل‌کشی در رواندا و همچنین وضعیت کنونی اوکراین پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس همچنین خواستار بررسی موضوع کشته شدن یکی از کارکنان انگلیسی سازمان ملل متحد در سومالی شد.

هیگ به سالگرد نسل‌کشی در رواندا اشاره کرد و ضمن تأکید بر این که باید بر گسترش دوستی با مردم و پیشرفت و توسعه رواندا تمرکز شود، گفت: هنوز نیات و برنامه‌های خوبی به نفع مردم و کشور رواندا وجود دارد. در مراسمی که به مناسبت سالگرد نسل‌کشی در رواندا برگزار شد، افراد زیادی از کشورهای مختلف حضور داشتند. احساس می‌کنم رابطه نزدیکی با مردم رواندا دارم.

وی همچنین افزود: درست است که اختلافات دیپلماتیکی بین رواندا و دیگر کشورهای آفریقا و همچنین برخی کشورهای اروپایی وجود دارد اما امروز ما تمرکز خود را بر یادآوری نسل کشی و همچنین بر تبریک به مردم این کشور به خاطر توسعه و پیشرفتی که به آن دست یافته‌اند، قرار داده‌ایم.

وزیر خارجه انگلیس سپس در پاسخ به پرسشی درباره وضع جاری در اوکراین گفت: من فوق‌العاده در مورد وضع موجود در شرق اوکراین نگران هستم؛ به ویژه در مورد برخی خشونت‌هایی که اخیرا در برخی شهرهای شرقی این کشور رخ داده است.

هیگ گفت: آنچه حائز اهمیت بالایی است، گوشزد نمودن این نکته به مقامات روسیه است که این کشور نباید در امور مربوط به اوکراین مداخله کند؛ چرا که چنین اقداماتی تنها موجب افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر آن‌ها چنین اقداماتی داشته‌اند، ما از آن‌ها می‌خواهیم که دست از این کار بردارند و به همین شکل، از مقامات دولت اوکراین نیز می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنند کل کشور مشغول همکاری با یکدیگر است تا همه خود را برای برگزاری انتخابات به نحوی کاملاًَ آزاد و منصفانه آماده کنند.

وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: البته با توجه به آنچه ما تاکنون مشاهده کرده‌ایم، مشخص است که اوضاع به همین نحو در حال پیشرفت است و همگان از تمام نقاط کشور قادر هستند تا نقش خود را در اداره کشور ایفا نمایند اما آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که در چنین شرایطی روسیه در مسائل اوکراین مداخله نکند و از هر اقدامی که به ناآرامی و ایجاد اضطراب در اوکراین منجر شود، جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد N210455

وبگردی