آفتاب

روسیه اوکراین را از بکارگیری زور علیه معترضان برحذر داشت

روسیه اوکراین را از بکارگیری زور علیه معترضان برحذر داشت

مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با آندره دشچیتسیا ،همتای اوکراینی خود ، کی یف را از بکارگیری زور علیه معترضان در مناطق جنوب شرقی این کشور برحذر داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، این گفت وگوی تلفنی عصر دوشنبه به ابتکار طرف اوکراینی صورت گرفت و لاوروف بر موضع روسیه در مورد راههای خروج از بحران سیاسی اوکراین تاکید کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه از مقامهای اوکراینی خواست تا تدابیر فوری برای برگزاری گفت وگوهای ملی با مشارکت همه نیروهای سیاسی و مناطق این کشور برای انجام اصلاحات حکومتی اساسی بکار ببندند.

وزیر خارجه روسیه آمادگی کشورش را برای پشتیبانی از این روند با مشارکت اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرد.

لاوروف خواستار احترام حکومت اوکراین به خواسته های ساکنان مناطق جنوب شرق این کشور و خودداری از بکارگیری زور علیه آنها شد.

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه همچنین در گفت وگوی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود در باره بحران اوکراین گفت وگو کرد.

طرف روسی بر لزوم اقدامات فوری برای کمک بین المللی به برگزاری مذاکرات ملی با مشارکت نیروهای سیاسی و مناطق اوکراین با احترام به حقوق و منافع ساکنان همه این مناطق تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان آمادگی کشورش برای همکاری در این مساله با استفاده از امکانات موجود را اعلام کرد.

وزیران خارجه روسیه و آلمان موافقت کردند به تماس های خود برای یافتن راه حل بحران اوکراین ادامه دهند.

لاوروف روز دوشنبه همچنین در گفت وگویی تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا در باره بحران اوکراین گفت وگو و مذاکره کرد.

لاوروف و کری درخصوص امکان حمایت خارجی از اوکراین برای حل بحران سیاسی داخلی در این کشور به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه روسیه بر ضرورت اصلاحات شفاف و اساسی در ساختار حکومتی اوکراین با شرکت تمام نیروهای سیاسی و مناطق این کشور به ویژه در شرایط فعلی اعتراضات عمومی در مناطق جنوب شرقی اوکراین تاکید کرد.

رسانه های روسیه روز دوشنبه از اقدام حکومت اوکراین در اعزام سه واحد ارتش این کشور برای سرکوبی جدایی طلبان مناطق جنوبی شرق اوکراین خبر دادند.

منابع امنیتی اوکراین اعلام کردند: کی یف برای سرکوبی ناآرامی ها در استان های دونتسک و لوگانسک سه واحد نظامی به این مناطق اعزام کرده است.

پارلمان استان دونتسک امروز ( دوشنبه ) به جدایی این منطقه از اوکراین رای داد و تظاهرکنندگان در خارکف هم استقلال این منطقه را از کی یف اعلام کرده اند.

در لوگانسک هم روز دوشنبه ساختمان سازمان امنیت این استان تحت کنترل معترضان طرفدار روسیه درآمد.

آلکساندر تورچینوف رییس جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه در پیامی تلویزیونی خواستار تشدید مجازات جدایی طلبی در این کشور شد.

اروپام/2242**518 ** 1552
کد N210448

وبگردی