آفتاب

کارشناس امور امنیتی ترکیه: اردوغان با القای وجود تهدید در کشور پیروز انتخابات شد

کارشناس امور امنیتی ترکیه: اردوغان با القای وجود تهدید در کشور پیروز انتخابات شد

آنکارا- ایرنا - کارشناس مسایل امنیتی در ترکیه ˈالقای وجود تهدید و متقاعد کردن مردم به این امرˈ را عامل پیروزی ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه درانتخابات محلی در این کشور ارزیابی کرد.

پیروزی اردوغان درانتخابات محلی اخیر در ترکیه نیاز به بررسی روانشناسی جامعه و نقش بهره برداری درست وبهینه از شرایط فعلی و ژنتیکی جامعه دارد.

کارشناس امور امنیتی که خواست نامش ذکر نشود روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارا ایرنا در کندوکاو پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: به رغم اینکه حزب حاکم 12 سال در قدرت بوده و انتقادها و ضعف های این حزب سبب فرسایش و افول آن شده بود، اردوغان با بهره گیری از روش موفق ˈایجاد و القای تهدیدˈ توانست جامعه ترکیه را با القای احتمال بروز بی ثباتی، افزایش بدون کنترل نرخ ارزهای معتبر در مقابل لیر ترک ، تضعیف کشور در مقابل توطئه های بیگانگان به حمایت خود وادارد و مانع از پراکندگی هواداران حزبش شود.

وی افزود :اردوغان در آستانه انتخابات محلی در ترکیه با ادعاهای فساد مالی و شنودهای غیرقانونی مکالمات تلفنی خود و دیگر مقامات بلند پایه روبه رو بود و هر گونه زمینه ضد تبلیغاتی علیه وی از سوی عناصر نفوذی مخالف او در داخل شهربانی ، مخابرات و نیروی قضایی برای شکست حزب حاکم آماده شده بود.

این کارشناس امور امنیتی ترکیه گفت: اردوغان در تبلیغات انتخاباتی خود به جای دفاع از خویش و دولتش ، تحرکات علیه وی را به عنوان تحرکات جاسوسی بیگانگان ارزیابی کرد و گفت: کشور در معرض خط امنیتی قرار دارد و باید برای حفظ ثبات سیاسی و اقتصادی هواداران حزب حاکم و عدالت اتحاد خود را حفظ کرده و هواداران دیگر احزاب نیز باید در این شرایط حساس از دولت حمایت کنند.

به گفته این کارشناس امور امنیتی، افزایش سریع نرخ ارزها و کاهش ارزش لیر ترکیه در آستانه انتخابات از نظر مالی مردم این کشور را با واهمه از احتمال کاهش درآمد خود و اینکه نتوانند وام های دریافتی خود و بدهی های کارتهای اعتباریشان را بازپرداخت کنند با وحشت و دلهره رو به رو ساخت.

وی افزود: حدود 60 در صد مردم ترکیه در 10 سال گذشته بدهی کارت اعتباری دارند و یا با خرید مسکن و خودرو قسط پرداخت می کنند.

به گفته وی سه روز مانده به انتخابات، فاش شدن فایل صوتی مذاکرات محرمانه منتسب به رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) ، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه و معاون وی با جانشین ستاد ارتش ترکیه نیر جامعه این کشور را به نگرانی ناشی از وجود تهدید علیه امنیت ملی و لزوم جلوگیری از بروز دودستگی ، درگیری و قطب بندی در کشور سوق داد و اردوغان توانست که از یک سو استحکام پای بندی هواداران خود به حزب را حفظ و از سوی دیگر آرای شهروندان مردد ( افرادی که هنوز تصمیم نداشتند به کدام حزب رای بدهند) را کسب کند.

وی در پایان نتیجه گیری کرد که القای وجود تهدید و متقاعد کردن مردم به این امر سبب پیروزی اردوغان نخست وزیر ترکیه درانتخابات محلی بود.

اردوغان که با حفظ موقعیت برتر سیاسی خود در کشور پس از انتخابات و کسب پیروزی سخن می گفت ، متعهد شد که دشمنان مخفی در پلیس ، دستگاه قضایی و رسانه ها را که مسوول افشاگری از طریق اینترنت و تلاش برای لکه دار کردن وی بودند مجازات خواهد کرد.

بنظر می رسد ، اردوغان پس از سخنرانی در جمع طرفداران خود اکنون تقریبا به این نتیجه رسیده است که امسال در رقابت های ریاست جمهوری شرکت کند یا برای دور چهارم نخست وزیری تلاش کند.

نخست وزیر ترکیه که پیروزی در انتخابات محلی باعث تشویق و قدرت اعتماد به نفس بیشتر وی شده است تلاش خواهد کرد تسلط خود را بر قدرت افزایش دهد و دوره قدرت خود را طولانی تر کند.

اردوغان پس از پایان انتخابات نیز به روش سیاسی ˈ القای وجود تهدید ˈ ادامه داد و در سخنرانی اخیرش گفت: نتایج انتخابات شهرداری ها نمایانگر آن است که سیاست های غیراخلاقی، افترا ، غرور، کبر، ریا، دروغ، ائتلاف ضد ملت وانتشار نوارهای مونتاژ شده شکست خورده ومردم ترکیه دست هایی را که به استقلال آنان ضربه وارد کرده بود درپای صندوق های رای دفن کردند.

وی با انتقاد از احزاب مخالف ˈ جمهوریخواه خلقˈ و ˈحرکت ملیˈ آنها را به همدستی با مخالفان خود (جماعت گولن ) به رهبری ˈفتح الله گولنˈ ساکن آمریکا متهم کرد و گفت: این احزاب ازمردم ترکیه سیلی وتو دهنی محکمی خوردند.

اردوغان دمکراسی و سیاست را راه حلی برای حل مشکلات این کشور خواند و ادامه داد: هر کس هر مساله ای دارد باید آن را در پای صندوق های رای حل کند.

ناظران آگاه عقیده دارند که اردوغان احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری تابستان ترکیه رقابت خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که عبدالله گل رییس جمهور فعلی ترکیه را برای انصراف از اعلام نامزدی دوباره متقاعد کرده و یا اینکه وی را برای پذیرش رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه پس از انتخابات ریاست جمهوری راضی کند.

محافل سیاسی ترکیه معتقدند که پس از موفقیت اخیر حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری شهرداری ها راه برای رسیدن اردوغان به مقام نخست وزیری برای چهارمین بار برای تعییر اساسنامه حزب حاکم و یا تکیه زدن به مسند ریاست جمهوری ترکیه در صورتیکه رخداد غیر منتظره ای روی ندهد ،هموار شده است.

خاورم ** 2010** 230 **1010
کد N210309

وبگردی