آفتاب

مقام آمریکایی:ده ها هزار نیروی روس نزدیک مرزهای اوکراین هستند

مقام آمریکایی:ده ها هزار نیروی روس نزدیک مرزهای اوکراین هستند

تهران - ایرنا - ˈ دانیل بائر ˈ نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که روسیه ده ها هزار تن از نیروهایش را در نزدیکی مرز خود با اوکراین مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف،وی همچنین از مسکو خواست تا گامهایی را در راستای کاهش تنش ها در اوکراین بردارد.

وی دراین رابطه خاطرنشان کرد:ما شواهد و مدارکی معتبری داریم مبنی بر اینکه ده ها هزار نیروی روس در مرزهای روسیه با اوکراین مستقر شده اند و بار دیگر اینکه این نیروها در مواضع دوران صلح قرار ندارند.

این مقام آمریکایی این اظهارات را پس از نشست فوق العاده سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز دوشنبه در مورد بحران اوکراین اعلام کرد.

بائر و دیگر دیپلماتهای حاضر در این نشست اعلام کردند که هیات روس در این نشست سخنرانی نکردند.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: آنچه روسیه باید انجام دهد برداشتن گام هایی در راستای کاهش تنش ها در اوکراین است آنها نقش اساس در این بحران ایفا کرده اند و گام های عملی آشکاری وجود دارند که می توانند در راستای کاهش تنش ها در اوکراین قرار بگیرند که از جمله این گام ها تعامل با جامعه جهانی و اجازه دادن به بازرسی از تحریکات نیروهای رویه است.

اخیرا اعتراض ها در شرق اوکراین نگرانی هایی را در میان مقامات جدید این کشور ایجاد کرده است. ساکنان بسیاری از شهرهای شرقی اوکراین با خروج یانوکوویچ از قدرت در ماه فوریه (بهمن/اسفند) و روی کار آمدن دولت جدیدی در کی یف بارها مخالفت خود را با این رویداد اعلام کرده اند؛ اما به نظر می رسد با روی داد تحولات روز گذشته در شمار دیگری از شهرهای شرقی اوکراین از جمله ˈخارکفˈ و ˈدونتسکˈ همچنین شعارهای معترضان در دونتسک که آن را ˈیک شهر روسیه می خواندندˈ؛ یا اشغال بعضی از بناهای دولتی در این شهرها باید منتظر تشدید رویارویی ها در اوکراین بود که شناخت بیشتر اوکراین به ویژه مناطق شرقی و هم مرز این کشور با روسیه را ضروری می سازد.

ازسوی دیگر آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که نسبت به اقدامات معترضان حامی روسیه در شرق اوکراین نگران است و خواستار احیای ثبات در مناطق شرقی اوکراین شد.

استفن سیبرت سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که برلین نظاره گر حوادث در شرق اوکراین به ویژه در شهرهای دونستک و خارکف پس از اشغال چندین ساختمان دولتی در این دو شهر است.

روز دوشنبه این معترضان حامی روسیه اعلام استقلال از اوکراین کردند و قول دادندد که در مورد پیوستن به روسیه همه پرسی برگزار کنند.

سخنگوی دولت برلین خاطر نشان کرد: ما در دولت آلمان همچنان نظاره گر اوضاع در شهرهای دونتسک و خارکف هستیم. در این راستا نگرانی خود را نسبت به وضعیت این دو شهر اعلام می کینم. از تمامی طرفها می خواهیم تا از انجام هر گونه اقدامی که منجر به افزایش تنش ها شود جلوگیری کنند و در راستای احیای ثبات در این مناطق گام بردارند.

این مقام آلمانی همچنین در مورد اینکه نشانه ای از خروج نیروهای روسی از مرز حساس روسیه با اوکراین مشاهده نشده، ابراز ناخرسندی کرد. وی افزود: تنها ما نیستیم که منتظر انجام این اقدام فوری اعتمادساز است. ما متعهد به انجام مذاکره با روسیه با هدف کاهش تنش ها از طریق دیپلماسی هستیم.

مترجمام**9234**1547
کد N210236

وبگردی