آفتاب
در دیدار خداحافظی سفیر چین

سرمدی: چین می‌تواند در حمایت از دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع نقش موثرتری ایفا کند

سرمدی: چین می‌تواند در حمایت از دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع نقش موثرتری ایفا کند

یوهونگ یانگ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران امروز (دوشنبه) در پایان ماموریتش در جمهوری اسلامی ایران با مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قائم مقام وزیر امور خارجه در این دیدار با قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه و ارزشمند سفیر چین و هم‌چنین سفیر ایران در پکن در راستای توسعه و گسترش همه جانبه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و چین، نگاه ایران به روابط با چین را بلند مدت و راهبردی دانست.

سرمدی دیدار رییسان‌جمهور ایران و چین در بیشکک و توافقات صورت گرفته برای تداوم توسعه روابط را با اهمیت عنوان کرد و ضرورت تداوم همکاری و پیگیری در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی و نیز سفرهای متقابل مسوولان دو کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات را مورد تاکید قرار داد.

او هم‌چنین با روشن توصیف کردن دورنما و چشم انداز روابط بلند مدت بین ایران و چین ابراز امیدواری کرد با تداوم سفرهای منظم و متقابل مقامات عالی‌رتبه ایران و چین به پکن و تهران شاهد تقویت روابطی راهبردی و درازمدت در ابعاد دوجانبه و نیز مشورت و رایزنی بین دو کشور مهم و تاثیرگذار در عرصه منطقه‌یی و بین‌المللی باشیم.

وی با اشاره به دیدگاه و مواضع مشترک ایران و چین به‌عنوان دو کشور با تاریخ و تمدنی کهن و نقش موثر منطقه‌یی و بین‌المللی، تداوم هم‌فکری و هماهنگی دو کشور برای مقابله با رویکردهای یک‌جانبه‌گرایانه و ظالمانه و سوء استفاده برخی کشورها از پاره‌ای مسائل برای اعمال فشارهای سیاسی و زیاده‌طلبی علیه کشورهای مستقل را خواستار شد.

سرمدی هم‌چنین با اشاره به تداوم روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 3+3 افزود: چین به‌عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 3+3 می‌تواند در حمایت از تداوم روند مذاکرات و دستیابی به توافق جامع و نهایی نقش موثرتری ایفاء کند.

سفیر چین در تهران نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در دوره ماموریت خود در جهت توسعه و گسترش هرچه بیش‌تر روابط در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی، بر عزم و اراده مقامات عالی‌رتبه کشورش بر تداوم و تقویت روابط با ایران تاکید کرد و افزود: چین برای تقویت روابط با ایران به‌عنوان شریکی مهم و قابل اعتماد اهمیت بسیار زیادی قائل است.

او علیرغم ابراز رضایت از سطح کنونی روابط فیمابین خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تداوم روند توسعه مناسبات همه جانبه وجود دارد.

وی هم‌چنین موضع اصولی کشورش را در حمایت از حقوق مشروع ایران در بهره‌مندی از انرژی هسته‌یی و مخالفت با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مورد تاکید قرار داد و از رویکرد حکیمانه جمهوری اسلامی ایران در تعامل سازنده با جهان در دولت جدید ابراز خرسندی کرد و بر لزوم تداوم حمایت متقابل دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی از یکدیگر تاکید کرد.

سفیر چین در تهران هم‌چنین با اشاره به خاطرات خوب خود از دوره حضورش در ایران و ابراز علاقه به کشور، مردم و فرهنگ و تمدن ایران، از میهمان‌نوازی مردم ایران و همکاری دستگاه دیپلماسی تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد روند توسعه روابط با قوت ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N210139

وبگردی