آفتاب
گزارش خبری/

تشریح رویکرد سیاسی نامزدهای هندی/تاثیر پیروزی"مودی" بر روابط با چین و پاکستان

تشریح رویکرد سیاسی نامزدهای هندی/تاثیر پیروزی"مودی" بر روابط با چین و پاکستان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: همزمان با تشریح سیاست نامزدهای انتخاباتی در بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان، نگرانی های بسیاری درباره پیروزی مودی نامزد اصلی ترین حزب مخالف دولت و تغییر سیاست خارجی دهلی وجود دارد.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) که از آن به عنوان انتخابات سرنوشت ساز مجلس عوام یاد می شود، امروز دوشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شد و شمار رای دهندگان پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال گذشته معرفی شده است.

هندی ها در این انتخابات برای انتخاب 543 نماینده مجلس عوام موسوم به لوک سابا به پای صندوق های رای رفته و دولت آینده هند از سوی حزب پیروز تشکیل می شود.

در این میان برای اولین بار گزینه هیچکدام در برگه های رای دیده می شوند و مردم می توانند بدون آنکه به نامزدی رای بدهند، در انتخابات شرکت کنند. از سوی دیگر کمیسیون انتخاباتی با هدف رفاه حال واجدان شرایط بیش از یک میلیون ماشین شمارش آرا را در 828 هزار ایستگاه رای گیری قرار داده تا رای دهندگان مجبور نباشند برای انداختن رای خود بیش از دو کلیومتر را طی کنند.

در صورت پیروزی مودی از حزب بهاراتیا جاناتا در هند سیاست خارجی دهلی دستخوش تغییرات چشمگیر در مناقشات ارضی با چین و رقابت با پاکستان می شود.

کمیسیون انتخابات هند هزینه برگزاری این انتخابات را صرف نظر از هزینه‌ های امنیت و احزاب سیاسی معادل 35 میلیارد روپیه اعلام کرده که این هزینه سه برابر بیشتر از هزینه‌ انتخابات پارلمانی اخیر است و پس از انتخابات 2012 آمریکا با هزینه هفت میلیارد دلاری پرهزینه ترین انتخابات معرفی شده است.

این انتخابات تحت نظارت نهادی مستقل موسوم به کمیسیون انتخابات آغاز شد و تدابیر شدید امنیتی برای حفاظت از صندوقهای رای دربرابر حملات احتمالی شورشیان مائوییست و گروه اسلامگرای موسوم به جنبش جهاد اتخاذ شده است زیرا در جریان انتخابات 2004 بیش از 20 نفر کشته شدند.

نظرسنجی ها درباره شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند که شمار واجدان شرایط در این دوره 100 میلیون نفر نسبت به دوره قبل یعنی سال 2009 افزایش یافته است، نشان می دهد اصلی ترین حزب مخالف هند یعنی بهارتیا جاناتا که "نارندرا مودی" نامزد آن است، پس از یک دهه به صحنه قدرت باز می گردد و جایگزین مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی از حزب کنگره می شود.

بر اساس نظرسنجی شبکه سی ان ان - آی بی ان و موسسه "لوکنیتی" در مرکز مطالعات جوامع در حال توسعه، حزب کنگره و حزب بی جی پی و متحدان آن به ترتیب  25 درصد و 38 درصد آرا را در انتخابات پارلمانی از آن خود می کنند که بدین ترتیب حزب مخالف 234 تا 246 کرسی پارلمان را در مجموع 543 در درست می گیرند و بر اساس قانون هند هر حزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را تصاحب کند، مامور تشکیل کابینه می شود.

این درحالیست که کارشناسان بر این باورند حزب کنگره که حقوق 4.5 میلیون کارمند دولت را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، شانس پیروزی زیادی در انتخابات دارد.

خوشبینی رائول گاندی درباره نتایج انتخابات

همزمان با انتشار گزارشها درباره فساد دستگاههای دولتی و رشوه خواری، حزب حاکم کنگره که نامزد اصلی آن رائول گاندی است، ضمن ابراز امیدواری درباره پیروزی در انتخابات اعلام کرده است که مردم به این حزب کهنه کار اعتماد دارند.

اخبار انتخابات و رقابت های انتخاباتی از چند هفته گذشته نه تنها به اخبار اصلی رسانه های هندی تبدیل شده بلکه رادیو و تلویزیون های محلی نیز هر شب به پخش مناظره های انتخاباتی پرداخته و گزارشی را درباره این رویداد مهم که سرنوشت دولت آینده را تعیین می کند، منتشر می کنند.

از زمان شکست حزب کنگره و خانواده گاندی در سال 1989 دولت همواره به صورت ائتلافی تشکیل شده و در آخرین انتخابات حزب کنگره توانست با 26 درصد آرا تنها 145 کرسی را از 543 کرسی مجلس به خود اختصاص دهد و مجبور به تشکیل کابینه قدرت با سایر احزاب شد.

بر این اساس در صورتیکه احزاب بزرگ‌ تر نتوانند به پیروزی قاطع دست پیدا کنند، احزاب کوچک‌ تر در تشکیل دولت ائتلافی نقش دارند و در این دوره حزب مردم عامی به رهبری آرویند کجریوان که در تمام 543 حوزه انتخاباتی شرکت می کند، وضعیت خوبی دارد.

حزب کنگره و بی جی پی که در انتخابات گذشته تنها در 7 ایالت از 28 ایالت موفق بودند، احزاب ملی رقیبی سرسخت دارند که سیاستمداران محلی بوده و حزب ملی سوم را تشکیل می دهند. یکی از این سیاستمداران محلی کوماری میاواتی است که حزب وی در انتخابات سال 2007 رای اول ایالت اوتارپرداش پرجمعیت‌ ترین ایالت هند را از آن خود کرد و در صورت حمایت احزاب ملی این زن سیاستمدار با کسب 40 کرسی احتمالا نخست وزیر آینده می شود.

ائتلاف متحد پیشرو با اکثریت حزب کنگره حزب بهاراتیا جاناتا و جبهه سوم که روی کمونیست‌ ها متمرکز است، سه گروه بندی اصلی در انتخابات هند هستند که این بدان معنا است که انتخابات هند برخلاف انتخابات انگلیس و آمریکا یک شخصیت خاص تمام آرا را ندارد.

سیاست های حزب کنگره

سونیا گاندی رئیس حزب کنگره و حامی اصلی سیستم تامین اجتماعی هند که نگران تبدیل شدن موضوع تولد وی یعنی ایتالیا به بحث داغ انتخابات بود، "مانموهان سیمگ" را به عنوان جانشین خود معرفی کرد که تصویب همکاریهای هسته ای هند و آمریکا در مجلس با اکثریت آرا از جمله افتخارات وی در کارنامه سیاسی اش است و به دهلی این اجازه را داد تا تسلیحات هسته ای خود را نگه داشته و رآکتورهای هسته ای را در عین حال بخرد.

تضمین شغلی برای قشر فقیر با وجود هزینه 400 میلیارد روپیه ای از جمله اقدامات اصلی حزب کنگره است که از آن به عنوان برگ برنده اصلی این حزب یاد می شود.

رائول گاندی جانشین موروثی خاندان قدرتمند نهرو-گاندی که رهبری حزب کنگره را برعهده دارد، با بی اعتنایی به نتایج آخرین نظرسنجی ها درباره احتمال کاهش تعداد کرسی های حزب کنگره از 200 کرسی به کمتر از 100 کرسی با هدف جلب آرای رای دهندگان در هفته های اخیر به شهرهای مختلف هند سفر کرده است.

سیاست های حزب بهاراتیا جاناتا

نارندرا مودی نامزد حزب اصلی مخالف دولت حزب بهاراتیا جاناتا از سال 2001 وزیر اعظم ایالت گوجارات در غرب هند با وجود فعالیت های مهم اقتصادی اش متهم به سهل انگاری در زمان افزایش میزان خشونت های مذهبی در سال 2002 و کشته شدن هزاران مسلمان است.

در صورت پیروزی مودی از حزب بهاراتیا جاناتا در هند که یک ملی‌ گرای هندو است، سیاست خارجی دهلی دستخوش تغییرات چشمگیر در مناقشات ارضی با چین و رقابت با پاکستان می شود.

در همین حال ایندیا تایمز در گزارشی تحت عنوان تاثیر پیروزی مودی بر روابط هند با کشورهای همسایه نوشت در صورت پیروزی مودی در انتخابات و معرفی وی به عنوان نخست وزیر جدید در ماه مه، دهلی بر روابط خود با پاکستان و تنش های ارضی با چین بازنگری می کند.

گسترش رشد اقتصادی، مبارزه با حملات تروریستی، ساختار سلسله‌ مراتبی حزب کنگره و سرکوب اقلیت‌ها به خصوص مسلمانان از جمله برگ های برنده حزب بهاراتیا جانا عنوان شده است.

کد N210056

وبگردی