آفتاب
آیت‎الله‎جوادی آملی:

اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کرامتی همراه شود

اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کرامتی همراه شود

آیت‎الله‎ جوادی آملی، بر لزوم پیگیری الگوی اقتصاد مقاومتی در کنار الگوی اقتصاد کرامتی در راستای تبدیل ایران به الگوی جهانی تاکید کرد.

آیت‎الله‎ جوادی آملی، بر لزوم پیگیری الگوی اقتصاد مقاومتی در کنار الگوی اقتصاد کرامتی در راستای تبدیل ایران به الگوی جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: عناصر محوری اصول دین در قرآن با داستان‎های قرآنی تشریح شده و سعادت و شقاوت افراد وابسته به پذیرش یا عدم پذیرش آن اصولی است که در قرآن بیان شده است.

وی افزود: یکی از این اصول، اطاعت بی چون و چرای پیامبران الهی از خداوند متعال است؛ نجات نوح نبی(ع) با پیروانش و همچنین نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش به واسطه همین اطاعت محض بود.

این مفسر قرآن بیان کرد: حضرت ابراهیم پس از اینکه با مردم جدال احسن کردند و تبر را به گردن بت بزرگ نهادند، آنها را به فطرت خود رجوع دادند، برخی در این میان سرافکنده شدند و به فطرت بازگشتند و برخی دیگر از فطرت برگشتند زیرا مانع بزرگی به نام تعصب جاهلی جلوی آنها را گرفته بود.

وی اظهار کرد: پس از اینکه تعصب جاهلی غالب گشت، نمرودیان تصمیم به کشتن حضرت گرفتند؛ و آتشی که در فرهنگ قرآنی به آن «جحیم» گفته می‎شود ایجاد کردند، اما خداوند فرمود که من نگذاشتم که ابراهیم آسیب ببیند و آتش را بر او سرد کردیم.

این مفسر قرآن اظهار کرد: در اینجا سوال پیش می‎آید که آیا در اینجا خداوند ذات آتشین بودن را از آتش گرفت؟ اگر علت و معلول را از هم گرفت و ذات را از ذات جدا کرد دیگر تمام نظام علی و معلولی در جهان به هم می‎ریزد و چیزی قابل اثبات نیست؛ اینجا سه احتمال مطرح شد که یکی دستکاری در آتش، دیگری دستکاری در جسم حضرت و دیگری هر دو طرف است.

وی گفت: نکته اصلی اینجاست که بررسی نکرده‎اند که آتش نیز اقسامی دارد؛ برخی آتش‎ها کار آب را انجام می‎دهند که در قرآن تغذیه‌کننده ریشه درخت زقوم را در همین ردیف قرار داده‎اند.

جوادی آملی بیان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کرامتی در هم پیچیده و ممزوج شود و کاری کنند که مردم کریمانه زندگی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وام‌های شرطی و ربوی ما را از عدالت و برکت دور خواهد کرد، افزود: اگر وام‎ها، قرض الحسنه و در جهت رونق کار مردم باشد مشکلات حل می‎شود؛ الگوی اقتصاد مقاومتی و کرامتی ایران اسلامی را در جهان به یک الگوی توحیدی و موفق مبدل خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N210051

وبگردی