آفتاب

از ارزش های اخلاقی والا تا خرید آراء/ کنکاشی در انتخابات اندونزی

از ارزش های اخلاقی والا تا خرید آراء/ کنکاشی در انتخابات اندونزی

کوالالامپور – ایرنا – زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجالس اندونزی به پایان رسیده است و گروه های مختلف اندونزی دو روز قبل از انتخابات رفتارهای رای دهندگان را زیرنظر دارند.

به گزارش ایرنا، از جمله افراد و گروه های اندونزیایی که سعی در کنترل رفتار رای دهندگان دارند می توان به علمای اسلامی این کشور اشاره کرد.

روزنامه جاکارتا گلوب روز دوشنبه نوشت: علمای اسلامی اندونزی از مردم این کشور خواسته اند فقط به نامزدهای مذهبی رای دهند و انتخاب نامزدهای غیرمذهبی برای مجالس گناه محسوب می شود و حرام است.

مجمع مشورتی علمای آچه (ام.پی.یو) که شاخه گروه علمای مستقل از شورای علمای اندونزی (ام.یو.آی) است با صدور فتوایی معیارهایی برای نمایندگان آینده این کشور تعیین کرده است.

براساس معیارهای اعلام شده از سوی علمای مذهبی اندونزی، افرادی واجد شرایط مجلس هستند که ضمن پایبندی به اصول اخلاقی، افرادی صادق، عدالت مدار، عالم، خردمند و دارای سلامت روح و روان باشند و همچنین به تقدم منافع مردم مسلمان اهمیت دهند.

ˈغزالی محمد شامˈ رییس این شورا گفت: استانداردهایی برای این معیارها وجود دارد، اما یافتن نامزدهایی که همه این شرایط را داشته باشند دشوار است، اما می توان به نامزدهایی رای داد که به چنین استاندارهایی نزدیک هستند.

وی به جا آوردن اصول اسلامی از جمله نماز توسط نامزدها را مورد تاکید قرار داد.

رییس مجمع مشورتی علمای آچه گفت که این ویژگی های از قرآن، احادیث، قوانین اسلامی و فقه استخراج شده است.

این مقام مذهبی اندونزی تاکید کرد پیروی نکردن از چنین شرایطی می تواند مشکلاتی در آینده ایجاد کند، اما اگر افرادی با این خصوصیات به مجلس اندونزی راه یابند مسیر مبارزه با فساد مالی هموار خواهد شد.

شاخه شورای علمای اندونزی در جاوای شرقی نیز خواستار رای دادن افراد واجد شرایط شد و پرهیز از چنین عملی را حرام اعلام کرد.

در حالی علمای اسلامی اندونزی بر شرایط مذهبی بودن نامزدها تاکید دارند و آن را دلیلی برای جلوگیری از فساد در این کشور می دانند که برخی نامزدها با در پیش گرفتن روش های غیراسلامی در جزایر دورافتاده این کشور و توزیع گوشت مرغ و سایر محصولات سعی در خرید آرای مردم دارند.

رسانه های اندونزی اعلام کردند که مردم جزیره ˈسومباˈ با آغوش باز از عرضه گوشت مرغ و سایر محصولات استقبال کردند.

رفتار مردم جزیره سومبا در تطابق با تازه ترین نتایج تحقیقات انتخاباتی این کشور است که نشان می دهد فروش آرا توسط مردم از مقبولیت خاصی برخوردار است.

مردم اندونزی در این تحقیقات صداقت و پاکی را از جمله ویژگی هایی معرفی کرده اند که نامزدها باید واجد آنها باشند.

از نکات جالب توجه در این تحقیق که توسط بنیاد آسیا در اندونزی انجام شده، این است که مردم فروش آرا خود را فساد نمی دانند.

برگزاری مراسم موسیقی، ناهار دادن، دعوت به رستوران و همچنین پرداخت کرایه اتوبوس برای شرکت در چنین مراسمی از جمله نکات دیگری است که برخی از مردم اندونزی آنها را مشکل دار نمی دانند.

شاید چنین رفتارهای انتخاباتی برای مردم برخی از کشورها و یا حتی طبقه متوسط به بالای جامعه اندونزی غیرقابل قبول باشد، اما درآمد کمتر از دو دلار در روز می تواند دلیل توجیه کننده ای برای مردم فقیر اندونزی باشد که این روزها را فرصت خوبی برای یک زندگی بهتر می دانند.

بیش از نیمی از جمعیت 250 میلیون نفری اندونزی زیر خط فقر زندگی می کنند و درآمد روزانه آنها حدود دو دلار است.

نظرسنجی های انتخاباتی اندونزی همچنین نشان می دهد که دریافت پول از طرف نامزدها به معنی رای دادن به نفع آنها نیست و ممکن است رفتار انتخاباتی رای دهندگان تحت تاثیر شرایط دیگر نیز قرار گیرد.

آساق**د.م**1611
کد N209766

وبگردی