آفتاب

بوستون گلوب: همکاری آمریکا و ایران در مبارزه با مواد مخدر ضروری است

بوستون گلوب: همکاری آمریکا و ایران در مبارزه با مواد مخدر ضروری است

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی ˈبوستون گلوبˈ نوشت: آمریکا و ایران با چالش های یکسانی در مبارزه با مواد مخدر مواجه هستند که همکاری دو کشور در این زمینه را ضروری می سازد.

این روزنامه در مطلبی به قلم ˈاستفان کینزرˈ نوشت: کشورها بر اساس الگوی قدیمی جغرافیای سیاسی باید به دنبال کمک به دوستان و آسیب به دشمنان شان باشند که منطقی به نظر می رسد اما نمی توان با اطمینان گفت که دشمنان برای همیشه دشمن یکدیگر باقی بمانند.

تصمیم گیری درباره این که یک کشور خاص صلاحیت دوستی یا دشمنی را دارد، همواره بر اساس سیاست های حکومت های حاکم انجام می گیرد.

در حال حاضر فرصت خوبی برای محک زدن چنین رویکردی پدید آمده است. آمریکا پس از 35 سال دشمنی با ایران محتاطانه در حال مذاکره با ایران است. ایران و آمریکا با چالش مهمی در رابطه با اعتیاد به مواد مخدر مواجه اند که به تنهایی نمی توانند با آن مبارزه کنند.

این روزنامه با اشاره به افزایش استفاده از هروئین و مرگ ناشی از استفاده بیش از حد این ماده مخدرنوشت: ˈپی تر شوملینˈ فرماندار کنونی ایالت ورمونت آمریکا نطق امسال خود را به آنچه که ˈ بحران تمام عیار هروئینˈ نامید، اختصاص داد.

سناتور ˈادوارد مارکیˈ از ایالت ماساچوست نیز از ˈافزایش خیره کننده در اعتیاد به هروئینˈ سخن گفت. این در حالیست که سال گذشته 900 نفر به دلیل مصرف بیش از حد هروئین در ایالت اوهایو جان خود را از دست دادند.

البته، دلیل اصلی استفاده از مواد مخدر در ایران مشخص است. این کشور دارای مرز مشترک طولانی و قابل نفوذ با افغانستان است که تولید کننده اصلی خشخاش جهان است.

در سالهای گذشته صدها نفر از نیروهای گشت مرزی ایران در افغانستان بدست قاچاق چیان مواد مخدر کشته شده اند و پلیس ایران بیش از نیروهای پلیس در هر کشور دیگری هروئین توقیف می کند. تنها راه کاهش تولید این ماده مخدر از طریق افزایش تلاش ها در داخل خاک افغانستان است.

ایران دارای روابط عمیق و دیرینه با افغانستان است. بخش اعظمی از غرب افغانستان در گذشته جزو خاک ایران بود و مردم این منطقه می توانند به زبان دری که بسیار به فارسی نزدیک است، سخن بگویند. ایران شریکی مهم در هر گونه پروژه ای با هدف تغییر در افغانستان است. با این وجود، آمریکا به دلیل خصومت سیاسی، ایران را از بسیاری از تلاش های چند جانبه درباره افغانستان محروم کرده است، زیرا گفته می شود که ایران به دنبال کسب امتیازات راهبردی در آسیای مرکزی است.

بیشتر هروئین مصرفی در آمریکا از مکزیک وارد می شود اما هجوم مواد مخدر تولیدی در افغانستان قیمت های جهانی آن را کاهش و به آسانی در دسترس قرار می دهد. جلوگیری از این امر به ثبات جهان کمک خواهد کرد و ضربه مهلکی به جنایت سازمان دهی شده چند ملیتی وارد می کند و روشی برای اعتماد سازی بین ایران و آمریکا از طریق همکاری با یکدیگر درباره پروژه ای ضروری و در عین حال غیرسیاسی است.

این گزارش افزود: موضوع رواج استفاده از مواد مخدر در ایران و آمریکا را نمی توان با اتفاقات افغانستان و به عبارت دیگر تلاش های آمریکا در این کشور بی ارتباط دانست. در سال 2001 و همزمان با حمله آمریکا به افغانستان، این کشور یک تن هروئین تولید می کرد اما سال گذشته این مقدار به 5 هزار و 500 تن افزایش یافت.

این اتفاق پس از آن رخ داد که وزارت دفاع آمریکا 2 میلیون دلار صرف تلاش های مبارزه با مواد مخدر کرد.

از آنجایی که شناخت ایران از افغانستان بسیار بهتر از آمریکایی است، استفاده از ایران به عنوانی شریکی در تلاش های بلند مدت با هدف تغییر وضعیت کشاورزی در افغانستان دارای مفهوم است. دلیل خوبی وجود دارد که روسیه نیز به این روند کمک کند. روزانه تقریبا 100 نفر در این کشور به دلیل اعتیاد و مصرف بیش از اندازه مواد مخدر کشته می شوند که بیشتر آنها جوان هستند.

مبارزه مواد مخدر نه تنها یک معضل عمومی جدی در رابطه با سلامت و امنیت قلمداد می شود بلکه فرصتی برای آمریکا است تا با دو کشور که اغلب آنها را دشمن می داند، همکاری کند.

ˈ لرد پالمرستونˈ سیاستمدار انگلیسی پیش تر گفته بود که ˈ ما متحد همیشگی و دشمن همیشگی نداریم.ˈ آمریکا باید از این حقیقت بدیهی استقبال کند. مطمئنا ایران روابط بهتری با آمریکا خواهد داشت. روسیه هم همین طور است اما همکاری با این دو کشور دستیابی به چنین روزی را تسریع می کند. این همکاری در صورتی که یک مشکل اجتماعی جدی را بر طرف می کند، ضرورت می یابد.

مترجمام**9158**1566
کد N209636

وبگردی