آفتاب

هشدار رئیس‌ مجلس ترکیه نسبت به تبدیل شدن قوه مجریه به یک اژدهای دوسر

هشدار رئیس‌ مجلس ترکیه نسبت به تبدیل شدن قوه مجریه به یک اژدهای دوسر

رئیس پارلمان ترکیه هشدار داد اگر اختیارات رئیس‌جمهوری با مشروعیتی که پس از کسب نخستین رای مردم به دست می‌آورد تنظیم نشود قوه مجریه به یک اژدهای دو سر تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه رادیکار، جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه در مصاحبه‌ای به این روزنامه گفت: روابط میان رئیس‌جمهوری که قدرت دارد اما مسئولیت ندارد و یک نخست‌وزیر موثر چگونه خواهد بود؟ چطور باید روابط رئیس‌جمهور با قوه مقننه و قضاییه تنظیم شود؟

وی خاطرنشان ساخت: ما باید بر سر اصول توافق کنیم. ما نباید یک قوه مجریه که تبدیل به یک اژدهای دو سر شده داشته باشیم. ما وقتی نداریم که با مجادله‌های سازمانی از دست بدهیم. در این صورت انرژی ما هدر خواهد رفت.

این در حالی است که ترکیه قرار است ماه اوت آینده شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری طی دو دور باشد. این برای نخستین بار است که در ترکیه رئیس‌جمهور با رای مردمی قرار است انتخاب شود.

اکنون بزرگترین سوال در ترکیه چگونگی گذار این کشور به یک نظام ریاست جمهوری یا نیمه ریاست‌جمهوری است.

چیچک با اشاره به فقدان توافق برای یک قانون اساسی جدید در ترکیه تغییرات قانونی جامع برای تطبیق نظام سیاسی را با بافت جدید یک رئیس‌جمهور که با رای مردمی انتخاب می‌شود، خواستار شد.

وی خاطرنشان ساخت: راه‌ حل داشتن یک قانون اساسی جدید است. این قانون اساسی هنوز به دست نیامده است اما حتی اگر هم قانون اساسی جدید ارائه نشود روابط میان سه قوه نباید در وضعیت فعلی باقی بماند. در غیر این صورت باید برای کارآمدی نظام استعداد و فداکاری به خرج داد. ما مجبور خواهیم شد مجددا قوانین سیاسی را تنظیم کنیم و قوانین انتخاباتی، احزاب سیاسی را از اول تعریف کنیم.

وی افزود: صرف نظر از اینکه چه کسانی دو سمت اجرایی را تصاحب خواهند کرد مشکلات بالقوه بروز پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N209513

وبگردی