آفتاب
رییس انجمن متخصصان داخلی خبر داد:

سل و تب مالت شایع ترین بیماری مسری در ایران

سل و تب مالت شایع ترین بیماری مسری در ایران

تهران-ایرنا-رییس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: سل و تب مالت شایع ترین بیماری مسری در کشور ما است که از فردی به فرد دیگر و یا از حیوان به انسان قابل انتقال است.

سازمان بهداشت جهانی هفتم آوریل را به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین کرده است.

این سازمان امسال، روز جهانی بهداشت مصادف با هفتم آوریل/ هجدهم فروردین ماه را با عنوان ˈبیماری منتقله از طریق ناقلینˈ برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله گسترده دولت ها و کشورها با این گونه عوامل تهدید کننده سلامت انسان درسراسر جهان نام گذاری کرده است.

دکتر ایرج خسرونیا رییس انجمن متخصصان داخلی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی بهداشت در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تب مالت از حیوان به انسان منتقل می شود و بیشتر در استان های کردستان و لرستان ایران شایع است.

وی افزود: این بیماری با خوردن شیرخام، پنیر تازه و سرشیر و یا از طریق تماس با حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود.

خسرونیا گفت: حیوانات مبتلا به تب مالت باید درمان شوند و در درمان کامل این دسته از حیوانات نباید از شیر و سایر محصولات لبنی مشتق از شیر این حیوانات استفاده شود.

وی در مورد تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور توضیح داد: آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد اما طبق آماری که از مناطق کردنشین و لرستان به دست آمده است، حدود 300 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

خسرونیا گفت: درمان این بیماری اگر در مراحل اولیه باشد حدود 10 تا 15 روز و اگر مزمن شده باشد، حدود 3 ماه طول می کشد.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران در مورد بیماری سل نیز اظهار داشت: این بیماری بیشتر در مناطق مرزی شرق کشور شایع است و بیشتر افرادی که به آن مبتلا هستند، بدن آنها نسبت به داروها مقاوم شده است.

خسرونیا گفت: این بیماری بیشتر به دلیل عدم رعایت بهداشت در اماکن عمومی و ازطریق افرادی که بین ایران و کشورهای افغانستان و پاکستان در رفت و آمد هستند، به افراد سالم منتقل می شود و گسترش می یابد.

وی افزود: از آنجایی که این دسته از افراد اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند، متاسفانه از طریق خلط خونی و سرفه کردن به افراد دیگر منتقل می شود.

خسرونیا در مورد آمار مبتلایان به این بیماری گفت: حدود 6 هزار نفر در کشور ما به سل مقاوم به درمان مبتلا هستند.

وی ادامه داد: درمان بیماری سل معمولا از 6 ماه تا یک سال به طول می انجامد و در افرادی که به سل مقاوم به درمان مبتلا هستند و بیماری در آنها مزمن شده است، ممکن است مدت بیشتری به طول بیانجامد.

رییس انجمن متخصصان داخلی در مورد شیوع بیماری های آمیزشی در کشور نیز اظهار داشت: ایدز یکی از بیماری های آمیزشی قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است که خوشبختانه در کشور ما روند ابتلا به آن کنترل شده است.

خسرونیا افزود: با این حال طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 26 هزار نفر در کشور به آن مبتلا هستند و سالیانه نیز بین 50 تا 100 نفر به تعداد آنها افزوده می شود.

وی ادامه داد: این بیماری از طریق رفتارهای خطرناک جنسی و استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان به مواد مخدر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

خسرونیا در مورد سایر بیماری های مسری مانند سرخچه، سرخک و آبله مرغان گفت: خوشبختانه این بیماری ها در کشور ما کنترل شده است و تعداد بسیار کمی به آن مبتلا می شوند.

به گفته وی افرادی که به این بیماریها مبتلا می شوند نیز به راحتی درمان می شوند و بیماری آنها شدت پیدا نمی کند.

علمی(4)1834**1581
کد N209429

وبگردی