آفتاب

هشدار چین به آمریکا درباره مداخله در امور هنگ‌کنگ

هشدار چین به آمریکا درباره مداخله در امور هنگ‌کنگ

چین به ایالات متحده آمریکا نسبت به مداخله در امور هنگ‌کنگ هشدار داد؛ هشداری که پس از دیدار معاون رئیس‌جمهور آمریکا با دو تن از مدافعان برجسته دموکراسی این دولت‌شهر صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هنگ کنگ که به سال 1997 پس از مدت‌ها مستعمره انگلیس بودن به چین بازگردانده شد، چندین سال است که با رهبران پکن برای تصویب اصلاحات با هدف برگزاری انتخاباتی مستقیم به منظور تعیین رهبری این دولت‌شهر به سال 2017 در کشمکش است.

تنش‌ها زمانی افزایش یافت که حامیان این اصلاحات، دولت چین را به مداخله در امور هنگ کنگ متهم کرده و گفتند چین کاندیداهایی را برای انتخابات 2017 پیشنهاد کرده که تماما وفادار به پکن هستند؛ اقدامی که به تبع آن کاندیداهای مخالف را از میدان به در می‌کند.

"آنسون چان"، یکی از مقام‌های ارشد و سابق دولت هنگ کنگ و "مارتین لی"، یکی از موسسان اصلی حزب مخالف دموکراتیک این دولت‌شهر جمعه با جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کردند.

در همین حال دفتر کمیسیونر خارجی چین در هنگ‌کنگ اعلام کرد: ایالات متحده بایستی از مداخله در امور این دولت شهر بپرهیزد. واشنگتن باید به صورت کاملا جدی از مداخله اجتناب کند تا روابط بین پکن و آمریکا متزلزل نشود.

چین توافق کرده که هنگ کنگ رهبر ‌آتی خود را در 2017 انتخاب کند؛ اقدامی که بزرگترین روند دموکراسی در خاک چین محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N209392

وبگردی