آفتاب
رحمانی فضلی در پاسخ به مهر:

امنیت منطقه شرق دست سپاه است/ تکرار حادثه اخیر برای من قابل قبول نیست

 امنیت منطقه شرق دست سپاه است/ تکرار حادثه اخیر برای من قابل قبول نیست

وزیر کشور در خصوص اقدام این وزارتخانه برای جلوگیری از تکرار حادثه گروگانگیری در شرق کشور گفت: اگر یک بار دیگر چنین اتفاقاتی در کشور ما رخ دهد برای من که وزیر کشور و مسئول تامین امنیت در داخل مرزهای کشور هستم قابل قبول نیست و باید نیروها به این مساله پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه گردهمایی استانداران و فرماندهان سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد در خصوص شهادت یکی از مرزبانان، گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم قانع نشدیم که نیروی ما به شهادت رسیده باشد.

وی افزود: برای ما هیچ سند و مدرک و مشاهده ای دال بر شهادت یکی از سربازان وجود ندارد و سربازانی هم که به داخل خاک کشورمان بازگشته اند اظهار بی اطلاعی از این موضوع کرده اند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما همچنان کماکان پیگیر وضعیت دانایی فر هستیم، خاطرنشان کرد: ما رسما شهادت این نیرو را تایید نمی کنیم و وظیفه دولت پاکستان می دانیم که این موضوع را با دقت پیگیری و تعیین تکلیف کند و ما به هیچ وجه رسما این شهادت را تایید نمی کنیم و تمام تلاش خود را می کنیم تا به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به جلسه امروز استانداران و فرماندهان سراسر کشور گفت: در این جلسه ما دو موضوع مهم را پیگیری می کنیم؛ یکی بحث سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جدید به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و دیگری بحث هدفمند کردن یارانه ها است.

وی تاکید کرد: ما تمام امکانات، منابع، تجهیزات و شرایط را مهیا می کنیم تا بتوانیم در هر دو مورد به درستی عمل کنیم که این موضوع منجر به رونق اقتصادی و شرایط تولید خواهد شد.

رحمانی فضلی در سال 93 به مردم قول داد: به لطف خدا تلاش خالصانه ای انجام دادهایم که سیاست های خوب رهبری را که دولت دارد پیگیری می کند را محقق سازیم.

وی همچنین در مورد تدابیر وزارت کشور برای ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: ثبت نام اینترنتی است و همه امکانات در روستاها در خصوص اینترنت فراهم شده است و ظرفیت پاسخگویی با توجه به تقسیم بندی که شده است فراهم است و اگر مشکلی هم در مسیر اینترنتی به وجود بیاید استانداران موظف هستند مشکل را برطرف کنند.

تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از حادثه سراوان

رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به گروگانگیری اخیری که در مرز سراوان اتفاق افتاده است چه تدابیری برای جلوگیری از این گونه اقدامات اندیشیده شده است گفت: منطقه ای که جغرافیا به ما تحمیل کرده است منطقه حساس و استراتژیک است و متاسفانه به خاطر ناامنی هایی که در جوار مرزهای شرقی وجود دارد و کنترلی در آن مناطق توسط کشورهای همسایه به دلیل مشکلات داخلی شان نیست بنابراین ما مواجه هستیم با خلاء امنیتی با کشورهای مجاور بنابراین تلاش ما این است که امکانات و تجهیزات را در آن مناطق افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی و سپاه پاسداران برای آن قسمتی که این اتفاق افتاد قول دادند راه دسترسی و ارتباط را تا پایان شهریور تکمیل کنند و نیروی انتظامی برجک های خود را در آنجا تشدید می کند و امیدواریم چنین اتفاقاتی رخ ندهد اما به هر حال منطقه، منطقه حساسی است و شرایط ویژه ای دارد و تمام تلاش مان این است دیگر چنین اتفاقاتی نیافتد.

وی تاکید کرد: اگر یک بار دیگر چنین اتفاقاتی در کشور ما رخ دهد برای من که وزیر کشور و مسئول تامین امنیت در داخل مرزهای کشور هستم قابل قبول نیست و باید نیروها به این مساله پاسخ دهند.

وزیر کشور گفت: شرق و جنوب شرق از سال ها قبل امنیتش به عهده سپاه پاسداران بوده است و نیروی قدس سپاه در آنجا مستقر و امنیت کاملاً ًدر اختیار سپاه است و بخشی از منطقه بود که واگذاری نهایی به سپاه انجام نشده بود و این روال برنامه جاری انجام شد و این به معنای عدم فعالیت مرزبانان مان در آن مناطق نیست ولی کلیت امنیت منطقه به دست سپاه پاسداران است.

رحمانی فضلی همچنین در مورد مسئولیت کشور پاکستان در این زمینه و در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان وظیفه اش را در این زمینه به درستی انجام داده است گفت: ما شرایط پاکستان را درک می کنیم، پاکستان شرایط ویژه ای دارد و به خاطر آن شرایط تامین امنیت در منطقه مرزی برایشان مشکل است.

وی ادامه داد: در صورتی که پاکستان تمایل داشته باشد ما حاضریم امنیت آن منطقه را به صورت مشترک تامین کنیم. از بنده دعوت به عمل آمده جلساتی با مقامات پاکستان داشته باشم و بر اساس همین موافقتنامه امنیتی می توانیم فعالیت کار مشترک داشته باشیم.

وزیر کشور تصریح کرد: ما کماکان مسئولیت امنیت مرزهای پاکستان را به عهده پاکستان می دانیم و اگر در منطقه اتفاقی بیافتد و ملجاء و پناهگاه اشرار و تروریست های منطقه پاکستان باشد باید پاکستان پاسخگو باشد و ما یقیناً این بار این خویشتنداری که در دفعه قبل انجام دادیم نخواهیم داشت چرا که ما همه نوع امکان انجام فعالیت برای آزادسازی مرزبانان را در اختیار داشتیم اما به دو دلیل از آن امکانات استفاده نکردیم یکی به دلیل رابطه حسن همجواری و دوم آن که ما ارزش جان گروگان ها برایمان مهم بود و نمی خواستیم اتفاقی بیافتد که هزینه های انسانی بیشتری در این زمینه داشته باشیم ولی اگر یک بار دیگر این اتفاق بیافتد ما وارد اقدام متقابل می شویم و عملیات متقابل انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما از اقدام متقابل و نظامی استفاده می کردید شاید یک نفر از مرزبانان کشته نمی شد، گفت: اگر ما از اقداماتی غیر از دیپلماسی استفاده می کردیم شاید تلفات بیش از این می شد. هماهنگی کامل میان نیروهای امنیتی، نظامی و دیپلماسی کاملاً برقرار بود و به خصوص مردم و ریش سفیدان منطقه با اعلام و آگاهی که از مسایل منطقه داشتند و دارند و خواهان پیشرفت و توسعه و امنیت هستند در این زمینه کمک شایانی انجام دادند.

کد N209023

وبگردی