آفتاب

نبیل العربی: اسرائیل فقط به فکر منافع خود است/آمریکا برای برقراری صلح خاورمیانه تلاش کند

نبیل العربی: اسرائیل فقط به فکر منافع خود است/آمریکا برای برقراری صلح خاورمیانه تلاش کند

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن تاکید بر لزوم برقراری سازش میان فلسطینی‌ها و پایان دادن به جدایی میان آنها، تصریح کرد: ما از مسئولان آمریکایی می‌خواهیم تا برای برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، در امان، پایتخت اردن با بیان اینکه توافق در خصوص موضوعات مطرح شده از سوی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات صلح خاورمیانه صورت نگرفته است، ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به حل درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی بینجامد.

وی در خصوص نشست آتی وزرای خارجه این اتحادیه گفت: این نشست به درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و با ریاست وزیر امور خارجه مراکش برگزار می‌شود و در این دیدار محمود عباس ما را در جریان تحولات مذاکرات صلح خواهد گذاشت.

العربی با بیان اینکه عباس خواهان حمایت کشورهای عربی از فلسطین است، گفت: همه ما می‌دانیم که مهلت تعیین شده برای این مذاکرات 9 ماه است و در 29 آوریل جاری به پایان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم وضعیت کنونی را ناامیدکننده یا شکست خورده بدانیم یا بگوییم که وضعیت صد در صد بهبود می‌یابد اما می‌توانیم بگوییم که بخشی از توافق با آ‌زادی سری چهارم اسیران فلسطینی حاصل شد اما مسئولان اسرائیلی در لحظه آخر اعلام کردند که 14 اسیر فلسطینی که تابعیت اسرائیلی دارند، آزاد نخواهند شد.

العربی در خصوص واکنش محمود عباس به مخالفت اسرائیل با ‌آزادی اسیران فلسطینی و اقدام وی در خصوص امضا کردن 15 توافقنامه بین‌المللی گفت: این اقدام حق فلسطین است چرا که از 29 نوامبر 2012 فلسطین کشوری دارای نهادهای کامل است.

وی عنوان داشت: جان کری با من تماس گرفت و در خصوص این موضوع بحث و گفت‌وگو کرد. من نیز به وی گفتم که فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل شناخته شده و کاملا طبیعی است که وارد معاهده روابط دیپلماتیک شود.

العربی اظهار داشت: اسرائیلی‌ها در مذاکرات خود چه با مصر، چه اردن و چه سوریه ناراضی و ناخرسندند و در مذاکرات خود با فلسطینی‌ها سخت‌تر عمل می‌کنند و هرگونه توافقی که با اسرائیل صورت بگیرد کاری از پیش نمی‌برد چرا که اسرائیلی‌ها تنها به فکر منافع خود هستند.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نقشی اساسی و مهم را در مذاکرات صلح خاورمیانه ایفا می‌کند و از اعتماد و اطمینان زیادی از سوی آمریکایی‌ها، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برخوردار است.

العربی در خصوص تلاش‌های اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در خصوص سلب قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، گفت: این تلاش‌ها حتما شکست خواهد خورد.

وی در خصوص پرونده اسیران فلسطینی عنوان داشت: تلاش‌هایی برای برگزاری نشستی بین‌المللی جهت آزادی و کمک کردن به این اسیران صورت گرفته است. همه مردم جهان نلسون ماندلا، رهبر فقید ضدآپارتاید آفریقای جنوبی را می‌شناسند که 27 سال از عمرش را در زندان سپری کرد این در حالی است که ما اسیران فلسطینی داریم که بیش از 30 سال یعنی بیشتر عمر خود را در زندان‌های اسرائیل سپری کرده‌اند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بر لزوم توافق سازش و پایان دادن به جدایی میان فتح و حماس به ویژه در چنین مرحله حساسی تاکید کرد و از فلسطینی‌ها خواست تا متحد شده و آینده کشور خود را بسازند.

نبیل العربی روز شنبه در سفری سه روزه وارد امان شد.

انتهای پیام

کد N208887

وبگردی