آفتاب

ناامیدی ترکیه از آغاز فصل جدید مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا

ناامیدی ترکیه از آغاز فصل جدید مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا

وزیر اتحادیه اروپای ترکیه اذعان داشت که آغاز مذاکرات با این اتحادیه در خصوص فصل دیگری از حوزه سیاست‌گذاری آن در طول ریاست یونان ممکن به نظر نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه که در آتن برگزار شد، عنوان کرد: حمایت یونان از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در زمان‌های دشوار افزایش یافته است. هر چند اقدامات کاملی در این راستا اتخاذ نشده اما همین حمایت شفاهی نیز مهم است.

چاووش اوغلو گفت که اوانجلوس ونیزلوس، وزیر امور خارجه یونان یک بار دیگر حمایت کشورش از درخواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

وی افزود: با این حال ما امید به آغاز مذاکرات در خصوص فصل جدیدی از حوزه سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا را نداریم اما این تنها به دلیل ریاست یونان نیست بلکه اتحادیه اروپا به دلیل نزدیک بودن انتخابات پارلمان اروپا تمایل چندانی به بررسی این موضوع ندارد. دلیل اصلی این موضوع نیز آن است که هر کشوری دیدگاه خاص خود را درباره تاثیرات احتمالی چنین تصمیمی بر این انتخابات در کشورش دارد.

یونان در 6 ماهه نخست سال 2014 ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و در تاریخ اول ژوئیه این کرسی را به ایتالیا تحویل خواهد داد.

انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) با حضور حدود 375 میلیون شهروند اتحادیه اروپا در 28 کشور عضو آن برگزار می‌شود تا نمایندگان کشورهای خود را در این پارلمان انتخاب کنند. این اولین انتخاباتی است که پس از اجرایی شدن معاهده لیسبون در سال 2009 برگزار خواهد شد. معاهده لیسبون توانایی بیشتری به پارلمان اروپا در قانونگذاری داد.

ترکیه تاکنون مذاکرات در خصوص 14 فصل از 35 حوزه‌ سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا را آغاز کرده است و امید دارد تا با اجرای اصول اتحادیه اروپا سریعا به این اتحادیه بپیوندد.

انتهای پیام

کد N208870

وبگردی