آفتاب

ساختمان‌های دولتی شرق اوکراین در اشغال حامیان روسیه/انگشت اتهام کی‌یف به سوی پوتین

ساختمان‌های دولتی شرق اوکراین در اشغال حامیان روسیه/انگشت اتهام کی‌یف به سوی پوتین

در پی اشغال برخی از ساختمان‌های دولتی در شرق اوکراین از سوی هواداران روسیه، مقامات اوکراین ولادیمیر پوتین را به سازماندهی اقدام معترضان متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان حامی روسیه روز یکشنبه در شهر دونتسک، پایتخت صنعتی اوکراین، ساختمان متعلق به دولت منطقه‌ای را تصرف کرده و همچنین دسته دیگری از معترضان در شهر لوهانسک در نزدیکی دونتسک دفاتر متعلق به سازمان امنیتی را تصرف کردند.

این معترضان پرچم‌های روسیه را تکان داده و خواهان برگزاری همه‌پرسی کسب استقلال به سبک کریمه شدند.

آرسن آقاکوف، وزیر کشور اوکراین اظهار داشت: پلیس این کشور در هر دو شهر بدون توسل به خشونت مجددا نظم را برقرار خواهد کرد.

وی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور مخلوع اوکراین را که پایگاه سیاسی وی در شهر دونتسک بوده، متهم به دسیسه‌چینی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای دامن زدن به تنش‌ها کرد.

آقاکوف در بیانیه‌ای در صفحه خود در فیس‌بوک خود گفت: پوتین و یانوکوویچ دستور موج اخیر بی‌نظمی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را داده و برای آن پول پرداخت کرده‌اند. افرادی که در این تجمعات حضور داشتند تعدادشان زیاد نبوده اما بسیار خشونت‌طلب بوده‌اند.

وی عنوان کرد: وضعیت بدون توسل به خونریزی تحت کنترل قرار خواهد گرفت. این فرمانی است که به افسران پلیس داده شده است اما حقیقت این است که هیچ کس نمی‌تواند به طور صلح‌آمیز تحریک‌کنندگانی را که دست به بی‌قانونی می‌زند، تحمل کند.

اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین به دنبال بروز این ناآرامی‌ها تقاضای نشست اضطراری مقامات امنیتی را در شهر کی‌یف داد و شخصا مسئولیت کنترل وضعیت را بر عهده گرفت.

روز یکشنبه در شهر دونتسک بیش از هزار معترض تظاهرات کرده و وارد ساختمان دولت منطقه‌ای این شهر شدند. این معترضان در بالکن طبقه دوم این ساختمان یک پرچم روسیه را برافراشتند و معترضانی که در بیرون از ساختمان بودند شعار می‌دادند: "روسیه، روسیه".

در شهر یوهانسک نیز بر اساس گزارش تلویزیون اوکراین سه نفر زخمی شدند.

یک پایگاه اینترنتی محلی با پخش تصاویری از ساختمان تصرف شده در دونتسک، گروهی از افراد را نشان داد که آزادانه وارد این ساختمان شده و از آن خارج می‌شدند. در بیرون از این ساختمان بلندگوها یک موسیقی متعلق به دوران شوروی سابق را پخش می‌کردند.

این ساختمان میزبان دفاتر متعلق به سرهی تاروتا، فرماندار منطقه‌ای این شهر بود. وی یکی از چهره‌های سرشناس صنعت فولاد در اوکراین است که اخیرا توسط کی‌یف به حکمرانی منطقه‌ای که روابط اقتصادی نزدیک با روسیه داشته، منصوب شده است.

ایهور دیومین،‌ سخنگوی پلیس محلی شهر دونتسک اظهار داشت: در حمله به این ساختمان حدود هزار نفر شرکت داشتند که اغلب آن‌ها جوانانی بودند که ماسک به صورت داشتند.

وی افزود: در حال حاضر حدود صد نفر در داخل ساختمان هستند و در حال مسدود کردن ساختمان هستند.

خبرگزاری رویترز تصاویری از شهر لوهانسک نشان داد که صدها تن از معترضان در خارج از ساختمان متعلق به سرویس امنیتی این شهر هستند و یک پلیس ضد شورش با برانکارد در حال انتقال به محلی دیگر است.

بر اساس گزارش تلویزیون اوکراین، معترضان در شهر لوهانسک خواهان آزادی افراد دستگیر شده توسط سرویس‌های امنیتی طی روزهای اخیر و همچنین برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه هستند.

روز شنبه پلیس اوکراین اعلام کرد که در شهر لوهانسک 15 تن را به اتهام برنامه‌ریزی برای سرنگونی مقامات اوکراین دستگیر کرده و صدها قبضه سلاح شامل مسلسل، نارنجک و کوکتل مولوتف را توقیف کرده است.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در پی بروز این ناآرامی‌ها سفر خود به کشور لیتوانی را که برای امروز دوشنبه برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرده تا بحران مربوط به این اعتراضات را مدیریت کند.

سرویس مطبوعاتی پارلمانی اوکراین در بیانیه‌ای عنوان کرد: تورچینف با مقامات امنیتی اوکراین نشست اضطراری برگزار کرده است.

گروهی از ساکنان شهر دونتسک در شرق اوکراین پس از شرکت در تظاهراتی به هواداری از روسیه ساختمان فرمانداری شهر را اشغال کردند. در یک ماه گذشته این دومین بار است که هواداران روسیه ساختمان‌های دولتی دونتسک را اشغال می‌کنند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی تعداد مهاجمان به ساختمان ۱۱ طبقه فرمانداری دونتسک را حدود ۱۵۰ نفر گزارش کرده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه از اوکراین حدود ۲۰۰ پلیس محافظت از این ساختمان را بر عهده داشتند اما آنها بدون مقاومت در مقابل مهاجمان عقب‌نشینی کردند.

هوداران روسیه علاوه بر نصب پرچم روسیه، بنر پارچه‌ای نیز بر بالای ساختمان آویزان کردند که روی آن نوشته شده بود: «جمهوری دونتسک». دادستانی شهر اعلام کرده تحقیقاتی را علیه مهاجمان به ساختمان فرمانداری به جریان انداخته است.

از زمان سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه در اوکراین، شهر دونتسک شاهد تظاهرات پی در پی طرفداران روسیه است. در تظاهرات روز یکشنبه این شهر حدود 2000 تن شرکت داشتند.

ناآرامی در دیگر شهرهای شرق اوکراین

علاوه بر دونتسک در برخی دیگر از شهرهای شرق اوکراین تظاهرات طرفداران روسیه برگزار شد. در لوگانسک آنها وارد ساختمان اداره امنیت شده و خواستار آزادی همفکران خود شدند که در تظاهرات‌ قبلی بازداشت شده‌اند.

در خارکف، شهر دیگر واقع در شرق اوکراین میان دو گروه طرفداران روسیه و ملی‌گرایان اوکراینی درگیری رخ داده است. طرفداران روسیه ملی‌گرایان را وادار کردند که به صورت زانوزده میدان شهر را ترک کنند. در درگیری‌های هفته‌های اخیر شرق اوکراین چندین تن کشته ‌شده‌اند.

تنش میان هواداران روسیه و ملی‌گرایان اوکراینی در مناطق شرقی اوکراین پس از آن آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ پس از حدود سه ماه تظاهرات ملی‌گرایان طرفدار غرب از مقام خود برکنار شد و به روسیه فرار کرد. روسیه در واکنش به سقوط یانوکوویچ، شبه‌جزیره کریمه را که استان خودمختار اوکراین بود، به خاک خود ضمیمه کرد.

انتهای پیام

کد N208852

وبگردی