آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: سرعت روند مذاکرات حاکی از اجماع طرفین است

خرم: سرعت روند مذاکرات حاکی از اجماع طرفین است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فضا برای رسیدن به جمع‌بندی مذاکرات گام نهایی مثبت است.

علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به آغاز مذاکرات توافق نهایی در وین خاطرنشان کرد: در این دور از مذاکرات کلیه مسائلی که باید در برنامه جامع دخیل شود، به توافق طرفین رسیده و به اجرا در بیاید به صورت کلان بین ایران و 1+5 به بحث گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: پس از گفت‌وگو و مذاکره در رابطه با پیش‌نویس در نهایت شکل نهایی آن نوشته شده و پس از آن هم مجددا در مورد نکات پیش‌نویس بحث می‌کنند ولی قبل از این مرحله ایران و 1+5 باید مطمئن باشند که معضل اساسی در مذاکره باقی نمانده است در غیر این صورت متن پیش‌نویس نوشته نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 در اردیبهشت به درک مشترکی منحصر خواهد شد گفت: این امر حاکی از آن است که معضل اساسی باقی نخواهد ماند.

خرم خاطر نشان کرد: بحث آب سنگین اراک، فوردو، سانتریفیوژ‌های پیشرفته از جمله مباحثی هستند که اصلی‌ترین محور این دوره از مذاکرات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه اصل غنی‌سازی توسط اعضاء 1+5 پذیرفته شده است ادامه داد: فقط این موضوع باقی مانده است که اگر ایران به غنی‌سازی بیش از 5 درصد نیاز داشت چه مکانیزمی را قائل خواهند شد. برای مثال برای سوخت راکتور تهران باید حدود 19.75 درصد باشد در چنین شرایطی باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت کرده و ایران در همین حد تولید داشته باشد ولی دیگر غنی‌سازی جزء مباحث مذاکرات ایران و 1+5 نیست زیرا هم در متن پذیرفته شده آنها بوده و هم ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با مثبت ارزیابی کردن فضای دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 گفت: فضا از سوی طرفین مذاکرات مثبت بوده و هم در این زمینه همکاری می‌کنند و اینکه مذاکرات به این سرعت پیش می‌رود نشان از اراده جمعی و مثبت بودن گفت‌وگو‌ها است.

انتهای پیام

کد N208807

وبگردی