آفتاب

کاخ سفید: در مذاکرات با ایران، بایکدیگر صادق و صریح هستیم

کاخ سفید: در مذاکرات با ایران، بایکدیگر صادق و صریح هستیم

یک مقام ارشد دولت اوباما گفت همچنان اختلاف نظر قابل توجهی بین مذاکره کنندگان بین المللی و ایران، بر سر برنامه هسته ای این کشور وجود دارد، اما مذاکراتی که در اوایل سال جاری شروع شد« به سمت پرداختن به مسائل جدی » پیش می رود.

واشنگتن پست نوشت: یک مقام ارشد دولت اوباما گفت همچنان اختلاف نظر قابل توجهی بین مذاکره کنندگان بین المللی و ایران، بر سر برنامه هسته ای این کشور وجود دارد، اما مذاکراتی که در اوایل سال جاری شروع شد« به سمت پرداختن به مسائل جدی » پیش می رود .
به گزارش آفتاب به نقل از تیک، این مقام گفت:« کاملا متقاعد شده ام که می توانیم» پیش از پایان مهلت تعیین شده یعنی 20 ژوئیه به توافق برسیم، اگر چه مساله واقعی آوردن کلمات روی کاغذ نیست، بلکه مساله مهم انتخاب هایی است که ایران باید انجام دهد. برخی از این انتخاب ها بسیار دشوار هستند.»

در ماه نوامبر، طرف های مذاکره موافقت کردند برای گفتگو درباره یک توافق بلند مدت، به منظور تعیین محدوده برنامه هسته ای ایران و تضمین این مساله که این کشور نتواند سلاح هسته ای تولید کند، و در ازای آن تحریم های بین المللی اقتصادی لغو شود، برنامه ریزی کنند.

برای نشان دادن حسن نیت در خلال مذاکرات، ایران بخشی از برنامه هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورده و غرب برخی تحریم ها را موقتاً لغو کرده است.

قرار است مذاکراتی که در 20 ژانویه شروع شد، ظرف شش ماه تکمیل شود، اگر چه این توافق اجازه تمدید این مدت را در صورت پیشرفت در مذاکرات، می دهد.

همه طرف های مذاکره کننده، از جمله وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده اصلی آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آشکارا محتوا و جدی بودن مذاکرات را ستوده اند.

با وجود این، در خارج از جلسات پشت درهای بسته، در آمریکا و ایران فراخوانی هایی برای اتخاذ خط مشی تند تر وجود داشته است. شمار زیادی از نمایندگان کنگره آمریکا، به همراه اسرائیل، گفته اند راکتور آب سنگین اراک و توانمندی غنی سازی هسته ای حتی تحت شدید ترین تدابیر تضمینی، نمی تواند بخشی از یک توافق نهایی باشد، زیرا نمی توان به ایران اعتماد کرد.

این مقام ارشد، که به شرط گمنام ماندن، دیدگاه دولت آمریکا را برای خبرنگاران تشریح می کرد گفت، نگرانی های عنوان شده را بی مورد می داند. او گفت:« ما کاملا با یکدیگر صریح و صادق هستیم، بنا بر این فکر نمی کنم هیچگونه مساله پنهانی در باره مواضع وجود داشته باشد و توجه خود را روی مسایلی که در اطاق های محل مذاکره عنوان می شوند ، متمرکز می کنیم، نه آن چیزی که افراد در خارج از اتاق ها می گویند.»

این مقام گفت:« ما می دانیم که در کجا می توان نکات توافق را دید. می دانیم که اختلاف نظر ها کدامند و نیاز به برطرف شدن دارند. ما من همچنین بر این باورم که این یک مکعب روبیک( Rubik,s cube) است، وقتی در یک سوی معکب موفقیتی به دست می آید، مشخص است که در دیگر سوی آن نیز پیشرفتی صورت گرفته است. وقتی انسان به پیشرفتی در مورد یک عنصر دست می یابد، ممکن است به مفهوم آن باشد که فضای مبادله بیشتری در مورد عنصر دیگری وجود داشته باشد.»

این مقام از ارایه جزئیات مربوط به مذاکرات خودداری کرد ،اما گفت « تا زمانی که درباره همه مسایل توافق نشود در واقع، نمی توان از توافق سخن به میان آورد و من اضافه می کنم که تا زمانی که همه بر روی چیزی توافق نکنند، در هیچ چیز توافق نشده است.»
کد N208469

وبگردی