آفتاب

تاکید ناوی پیلای بر لزوم رسیدگی به نسل‌کشی روآندا

تاکید ناوی پیلای بر لزوم رسیدگی به نسل‌کشی روآندا

همزمان با سالروز جهانی یادبود نسل‌کشی روآندا، ناوی پیلای ابراز تاسف کرد که علی‌رغم گذشت 20 سال از این حادثه تلخ هنوز وحشت آن باقی است و من به عنوان قاضی دادگاه بین‌المللی ویژه روآندا هنوز تحت تاثیر اظهارات قربانیان و شاهدان این نسل‌کشی هستم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل به مناسبت سالروز جهانی یادبود نسل‌کشی روآندا همزمان با هفتم آوریل (دوشنبه) ابراز تاسف کرد که تعداد قربانیان این کشتارها به حدی زیاد بوده که قابل شمار نیست.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال 1994 میلادی طی صد روز قتل‌عام در روآندا بیش از 800 هزار تن کشته و بسیاری دیگر زخمی و بی‌خانمان شدند.

خانم پیلای در این باره گفت: ما باید این روز را به خاطر بسپاریم و بدانیم تمام کسانی که در آن روزها در روآندا شاهد این کشتار دسته جمعی بوده‌اند رنج بسیار زیادی را متحمل شدند. مادرانی که شاهد کشته شدن کودکانشان بودند یا کودکانی که برای حفظ جانشان خود را زیر جنازه‌های دیگر پنهان کردند.

وی ادامه داد: در سالروز یادبود قربانیان این نسل‌کشی ما نه تنها باید یاد آنها را زنده نگه داریم بلکه باید به ریشه‌های وقوع این حادثه بپردازیم و کسانی که اجازه وقوع این کشتار را داده‌اند مجازات کنیم.

پیلای در ادامه ضمن اشاره به هشت سال فعالیت‌اش به عنوان قاضی دادگاه بین‌المللی ویژه روآندا گفت که هنوز تحت تاثیر گفته‌های قربانیان و شاهدان این خشونت‌های غیرانسانی شامل کشتارها‌، تجاوزها و جراحات عمیق است.

وی همچنین تاکید کرد: در این روز بسیار حائز اهمیت است که رهبران نظامی و سیاسی که بر این کشتارها تاثیر داشتند یا حتی آن را رهبری می‌کردند بشناسیم و به مجازات برسانیم. ما باید تضمین کنیم که به تلاش‌های خود برای برقراری عدالت در داخل و خارج از روآندا ادامه می‌دهیم چون مصونیت عاملان این کشتارها موجب ادامه رنج کسانی می‌شود که به صورت فیزیکی یا حتی روانی قربانی چنین خشونت‌هایی شدند.

پیلای علاوه بر این بر لزوم حمایت از تلاش‌های دولت روآندا برای حمایت از حقوق بشر و جبران خسارات ناشی از این کشتار دسته جمعی تاکید کرد و گفت ما موظفیم از این روز به عنوان فرصتی برای حل مشکلات کنونی حقوق بشر در روآندا استفاده کنیم و به جهانیان بفهمانیم که از این پس نمی‌خواهیم قصور گذشته را تکرار کنیم.

انتهای پیام

کد N208454

وبگردی