آفتاب

بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان در هند آغاز شد

بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان در هند آغاز شد

بزرگترین انتخابات پارلمانی دنیا امروز (دوشنبه) در هند آغاز شد. در این انتخابات که قرار است شش هفته به طول انجامد بیش از 800 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رای‌گیری در شش حوزه ساعت هفت صبح (به وقت محلی) ‌آغاز شده که پنج حوزه در دو ایالت "آسام" و "تیریپورا" در شمال شرق این کشور قرار دارند. این اولین مرحله از 9 مرحله انتخابات است.

حدود 814 میلیون تن در 930 هزار حوزه رای‌گیری در سراسر کشور پای صندوق‌های رای می‌روند تا با انتخاب حزب مورد نظر خود، دولت جدید هندوستان را انتخاب کنند.

این انتخابات 12 مه سال جاری میلادی پایان می‌یابد و نتایج آن 16 مه اعلام می‌شود.

رائول گاندی، از حزب "کنگره" به دنبال کسب پست نخست‌وزیری است و "نارندرا مودی" از حزب مخالف اصلی "بهاراتیا جاناتا" (مردم هند) رقیب وی محسوب می‌شود.

رائول گاندی

نارندرا مودی

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، از حزب کنگره، در انتخابات امسال شرکت ندارد. حزب او امسال به رهبری رائول گاندی پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است.

گاندی، پسر سونیا، بیوه ایتالیایی راجیو گاندیست. از سونیا گاندی به عنوان قدرتمند‌ترین زن هند یاد می‌شود.

نظرسنجی‌ها حاکیست که بسیاری از رای دهندگان، حزب کنگره را مسئول وضع نابسامان اقتصادی و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند.

رهبری حزب اصلی مخالف دولت، حزب مردم هند (بهاراتیا جاناتا) امسال برعهده نارندرا مودی، سیاستمدار بحث برانگیز است که ازسال ۲۰۰۱ وزیر اعظم ایالت گوجرات در غرب هند بوده است و در این مدت توانسته گوجرات را به مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی کشور بدل کند.

وی همچنین متهم است که در دوره تشدید خشونت‌های مذهبی در سال ۲۰۰۲، که طی آن بیش از هزار نفر که اکثرا مسلمان بودند کشته شدند، اقدامات لازم برای پیشگیری از این حوادث را انجام نداده بود.

چند حزب کوچک‌تر نیز در رقابت‌های امسال شرکت دارند. در صورتی که احزاب بزرگ‌تر نتوانند به پیروزی قاطع دست پیدا کنند، احزاب کوچک‌تر در تشکیل دولت ائتلافی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

تمام این احزاب برای کسب اکثریت در مجلس سفلی پارلمان تلاش می‌کنند. مجلس سفلی (لوک سابا) ۵۴۳ کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد.

همچنین برای اولین بار، مردم در برگه‌های رای گیری از گزینه «هیچ‌کدام» برخوردارند و در نتیجه می‌توانند به پای صندوق رای بروند اما به هیچ کاندیدایی رای ندهند!

انتهای پیام

کد N208445

وبگردی