آفتاب

پیرزوی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی مجارستان

پیرزوی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی مجارستان

با پایان گرفتن انتخابات پارلمانی در مجارستان و شمارش آرا، حزب حاکم فیدز به رهبری ویکتور اوربان، نخست‌وزیر بیش از ۴۵ درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از یورو نیوز، از آن‌جا که این انتخابات بر پایه قانون اساسی جدید این کشور برگزار شده که به موجب آن انتخابات یک مرحله‌ای است، بنابراین حزب فیدز، حدود ۱۳۳ کرسی از ۱۹۹ کرسی مجلس را به دست خواهد آورد.

بنا به گزارش‌ها، هشت میلیون تن واجد شرایط شرکت در این انتخابات بوده‌اند و حوزه‌های انتخاباتی ساعت هفت بعد از ظهر روز یک‌شنبه به وقت اروپای مرکزی بسته شده است.

با توجه به این که ویکتور اوربان از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است، پیروزی در این انتخابات برای حزب او بدون رقابتی حاد و تنگاتنگ با دیگر احزاب قابل پیش‌بینی بود.

پس از حزب فیدز، ائتلاف چپ تحت رهبری آتیلا مشترهازی، ۲۵ درصد و گرایش راست افراطی به رهبری گابور ونا، ۲۱ درصد آرای انتخاباتی را به دست آوردند که احتمالا به ترتیب ۳۷ و ۲۴ کرسی مجلس را از آن خود خواهند کرد. حزب سبزها و طرفداران محیط زیست نیز با کسب حدود هشت درصد آرا، در مجلس دارای پنج کرسی خواهند بود.

تغییر قانون اساسی مجارستان در سال ۲۰۱۰، و قوانین و مکانیزم‌های انتخاباتی جدید، امکان پیروزی مجدد برای حزب حاکم را تسهیل می‌کند و به همین دلیل از طرف اتحادیه اروپا نقض دموکراسی تلقی شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. اتحادیه اروپا همچنین سیاست‌های اقتصادی ویکتور اوربان را مغایر با سیاست‌های عمومی این اتحادیه می‌داند.

قانون انتخاباتی جدید مجارستان که در ژانویه ۲۰۱۲ تصویب شد، انتخابات پارلمانی را یک دوره‌ای کرده و بر اساس آن تعداد نمایندگان مجلس از ۳۸۶ به ۱۹۹ عضو کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N208341

وبگردی