آفتاب

پاسخ ظریف به قطعنامه پارلمان اروپا در کمیسیون امنیت ملی مجلس

پاسخ ظریف به قطعنامه پارلمان اروپا در کمیسیون امنیت ملی مجلس

وزیر امور خارجه ایران به همراه معاون پارلمانی‌اش در جلسه روز یک‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند و وزیر امور خارجه کشورمان توضیحاتی درباره قطعنامه اخیر پارلمان اروپا و روند مذاکرات به اعضای کمیسیون داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره جلسه امروز توضیح داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اولین جلسه خود در سال جدید میزبان وزیر خارجه بود. مذاکرات هسته‌ای و قطعنامه پارلمان اروپا دو موضوع اصلی بحث جلسه امروز بود. در کنار این دو بحث، اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی و اشرار در شرق کشور نیز مطرح شد.

نقوی‌حسینی ادامه داد: ظریف با اشاره به جایگاه سیاسی و غیراجرایی پارلمان اروپا گفت که پارلمان اروپا وزنی نداردکه به آن پرداخته شود. آن‌ها در گذشته هم قطعنامه‌های متعددی علیه کشور ما صادر کرده‌اند که جمهوری اسلامی ارزشی برای آن قائل نشده و نباید هم می‌شد. قطعنامه‌ای که اخیرا صادر شد، محصول فشار شدید لابی صهیونیستی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در این قطعنامه نکات بی‌معنی و سخیفی وجود دارد و چون مرجع تصویب‌کننده ارزش و جایگاهی ندارد، ارزش پرداختن به آن را ندارد. قطعنا ما اجازه نخواهیم داد هیچ هیاتی با شرط وارد کشور ما شود چه برسد به این که شرط ملاقات با که و که بگذارد. ما هیچ نگرانی از ملاقات با مردم‌مان نداریم، اما این که کسانی در خارج بنشیند و برای ما تعیین تکلیف کنند، هرگز اجازه نخواهیم داد. مردم ما بزرگ‌ترین پایه قدرت و اقتدار نظام ما هستند، پس ملاقات با آنان ما را نگران نمی‌کند اما این که هیاتی یا گروهی سرخود تصمیم بگیرند، برای ما تعیین تکلیف کنند، هرگز اجازه نخواهیم داد.

نقوی‌حسینی گفت: در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان گفت در ارتباط با مذاکرات، مرحله اول باز شدن و تبیین موضوعات برای دو طرف بود. ما موضع تحریم‌ها و رفع آن‌ها، باز کردن سایر زمینه‌های همکاری، همکاری‌های فنی و تکنولوژی، همکاری‌های اقتصادی و... را تبیین کردیم و آن‌ها هم مسائلی مانند غنی‌سازی، فردو، آب سنگین اراک و این قبیل مسائل را مطرح کردند. ما با صراحت و قاطعانه اعلام می‌کنیم که هیات ایرانی اجازه نخواهد داد موضوعات غیرهسته‌ای در مذاکرات مطرح شود و تاکنون هم نشده است. ما از جلسه آینده تازه می‌خواهیم مذاکرات دستیابی به راه‌حل نهایی را شروع کنیم.

او ادامه داد: به گفته ظریف؛ آن چه که تاکنون مطرح شده، با رعایت کامل خطوط قرمز نظام و حفظ حقوق مسلم ملت ایران بوده است. در دوره آینده مذاکرات تازه می‌خواهیم وارد مکتوب کردن راه‌حل‌های مورد توافق شویم و قطعا متن تدوین شده‌ای از طرف مقابل مورد مذاکره ما قرار نخواهد گرفت. ما در مورد متنی مذاکره می‌کنیم که یا خودمان تدوین کرده باشیم یا با مشارکت ما تدوین شده باشد.

به گزارش ایسنا، پس از توضیحات وزیر امور خارجه، آقامحمدی، کریمی‌قدوسی، سیدباقر حسینی، سیدفتح‌الله حسینی، نوذر شفیعی، جهانگیرزاده، اسماعیلی، کوثری، منصوری‌آرانی و بخشایش اظهارنظر کردند.

به گفته حسینی ظریف نیز در ادامه گفت: در سال‌های 2010 تاکنون حدود 60 قطعنامه علیه ایران در پارلمان‌ اروپایی تصویب شده و به اغلب موارد قطعنامه اخیر در آن‌ها اشاره شده است. این است که می‌گوییم این قطعنامه‌ها و جایگاه پارلمان اروپا ارزش پرداختن در این حد را ندارد. او اضافه کرد بحث اصلی ما با غرب مذاکرات هسته‌ای است و باید آن مذاکرات درست مدیریت شود و با حفظ حقوق ملت ایران و خطوط قرمز ایران آن را پیش خواهیم برد. وزارت امور خارجه هم در ارتباط با قطعنامه پاسخ قاطع و کوبنده‌ای داده و آن را محکوم کرده است. وزارت خارجه برنامه‌های مهمی در بهبود روابط خارجی خود با کشورهای همسایه، منطقه و سایر نقاط جهان دارد و به طور جدی آن‌ها را دنبال خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت: وزارت خارجه درخواست همکاری، هم‌فکری و برنامه‌ریزی مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دارد.

انتهای پیام

کد N207868

وبگردی