آفتاب

تاکید اسنودن بر لزوم وجود مطبوعات آزاد در آمریکا

تاکید اسنودن بر لزوم وجود مطبوعات آزاد در آمریکا

ادوارد اسنودن به همراه گلن گرینوالد، خبرنگاری که افشاگری‌های او را منتشر می‌کند، در جریان نشست سالانه سازمان عفو بین‌الملل درباره حقوق بشر در آمریکا از طریق ویدیو کنفرانس بر اهمیت داشتن مطبوعاتی آزاد که بر فعالیت‌های دولت آمریکا نظارت کند، تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز شنبه جمعیتی معادل 1000 تن از حامیان اسنودن در هتلی در مرکز شیکاگو که میزبان نشست سالانه عفو بین‌الملل بود، حضور پیدا کردند. آنها از اظهارات گلن گرینوالد، خبرنگار منتشرکننده افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی‌های این آژانس استقبال پرشوری کردند.

15 دقیقه پس از گرینوالد که از برزیل در این نشست سخنرانی کرد، ادوارد اسنودن نیز توانست با برقراری ارتباط در این نشست شرکت کند. هر دو نفر هشدار دادند جمع‌آوری انبوه اطلاعات کلی توسط دولت آمریکا بیشتر از شنود مستقیم مکالمات تلفنی و خواندن پست‌های الکترونیکی حریم خصوصی را نقض می‌کند. آنها بر اهمیت داشتن مطبوعاتی آزاد که بر فعالیت‌های دولت آمریکا نظارت کند، تاکید کردند.

از جمله اطلاعات کلی که آژانس امنیت ملی آمریکا جمع‌آوری می‌کند، شماره تلفن‌هایی هستند که تماس برقرار کرده و همچنین شماره‌هایی که با آنها تماس گرفته می‌شود. همچنین این آژانس زمان برقراری تماس و مدت مکالمه را نیز ثبت می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل کمپینی به راه انداخته تا به فعالیت‌های جاسوسی دولت آمریکا پایان دهد.

اسنودن و گرینوالد گفتند که چنین اطلاعاتی بیش از جاسوسی مستقیم دولت از مکالمات تلفنی و پست‌های الکترونیکی افشاکننده هستند.

اسنودن گفت: اطلاعات کلی چیزی است که اجازه به یک درک معین و ثبت دقیق همه فعالیت‌های شخصی در زندگی ما را می‌دهد. این اطلاعات روابط ما، وابستگی‌های سیاسی ما و فعالیت‌های ما را افشا می‌کنند.

گرینوالد نیز که 10 ماه پیش با اسنودن ملاقات داشته و افشاگری‌های او را در روزنامه گاردین و دیگر رسانه‌ها منتشر کرده وعده داد که گزارش‌های بیشتری در خصوص سوء استفاده‌های دولت آمریکا از قدرت در رسانه جدید او به نام «اینترپست» منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N207398

وبگردی