آفتاب

هشدار چاک هاگل به چین نسبت به مناقشات ارضی با ژاپن

هشدار چاک هاگل به چین نسبت به مناقشات ارضی با ژاپن

وزیر دفاع آمریکا امروز (یکشنبه) به چین نسبت به هرگونه اقدام یک جانبه برای حل و فصل مناقشات ارضی با ژاپن یا دیگر کشورهای آسیایی هشدار داد و وضعیت اوکراین را در این ارتباط گوشزد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در این اظهارات خود که در شهر توکیو ایراد کرد، گفت: واشنگتن به معاهده دفاعی دو جانبه خود با ژاپن پایبند است و این معاهده شامل جزایر مورد مناقشه ژاپن و چین در دریای چین جنوبی نیز می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا خواهان حل و فصل صلح آمیز اختلافات منطقه‌ای شده و گفت: آمریکا در این منطقه هیچ هم‌پیمان قدرتمندتر و هیچ دوستی بهتر از ژاپن ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: همه کشورها شایسته احترام هستند و مهم نیست که چقدر بزرگ و چقدر کوچک هستند. من فکر می‌کنم ما صریحا کاری که روس‌ها در اوکراین انجام دادند از جمله عدم احترام، ارعاب و اعمال فشار را شاهد بودیم.

وی افزود: کشورها باید اعتراض کرده و صراحتا چنین نقض آشکار قوانین بین‌المللی را رد کنند.

هاگل خاطرنشان ساخت: شما نمی‌توانید سرخود مرزها را مجددا تصرف کنید، تمامیت ارضی یک کشور و حاکمیت این کشور را با زور، ارعاب و فشار نقض کنید چه این کشور مجمع الجزایری کوچک در اقیانوس آرام باشد و چه کشوری بزرگ در اروپا باشد.

وی افزود: بنابراین من در سفر خود به چین با دوستان چینی درباره این مساله صحبت خواهم کرد.

انتهای پیام

کد N207030

وبگردی